اعمال منافی عفت

جرائم منافی عفت در فضای مجازی

سال‌ها و قرن‌ها ارتباط مستمر، فرهنگ ایران و دین اسلام را درهم‌تنیده کرده است. با گذشت سال‌ها این فرهنگ دینی، هنجارها و عرف جامعه را نیز شکل داده است. یکی از مسائلی که در عرف کشور ما همواره ناپسند بوده رفتاری است که تحت عنوان اعمال منافی عفت شناخته می‌شود. اعمال منافی عفت در حقیقت رفتاری خلاف عرف و هنجارهای جامعه است که شیوع آن می‌تواند موجب ایجاد فساد در جامعه و از هم پاشیدن بنیان خانواده‌ها گردد. به همین دلیل در قانون برای جلوگیری از این رفتارها مجازات‌هایی مشخص شده است.

معرفی جرایم منافی عفت:

جرائم منافی عفت شامل جرائم متعددی می شود از جمله:

زنا :

زنا عبارت است از جماع مرد با زنی که بر او ذاتاً حرام است اگر چه در دبر باشد. زنا در صورتی موجب حد می‌شود که زانی یا زانیه بالغ، عاقل و مختار بوده و به حکم و موضوع آن نیز آگاه باشد. مجازات زنا در موارد ذیل اعدام است و فرقی بین جوان، غیر جوان، محصن و غیرمحصن نمی باشد:
• زنا با محارم نسبی
• زنا با زن پدر
• زنای غیرمسلمان با زن مسلمان
• زنای به عنف و اکراه
حد زنا برای مرد محصن و زنای زن محصنه با مرد بالغ رجم می باشد. در سایر موارد مجازات زنا 100 ضربه شلاق است. راه‌های اثبات زنا در دادگاه عبارتند از: اقرار، شهادت شهود و علم قاضی.

ارتباط نامشروع :

مطابق ماده ی 637 قانون مجازات اسلامی هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

بنابراین با توجه به ماده مذکور، هر نوع رابطه غیر شرعی که عنوان جرایم حدی زنا و نظایر آن را نداشته باشد، جرم رابطه نامشروع مادون زنا و مستوجب مجازات تا 99 ضربه شلاق، برای انجام دهندگان آن اعم از زن و مرد می باشد. اما رابطه ی نامشروع یک جرم تعزیری است و قاضی اختیار دارد از یک تا نود و نه ضربه شلاق را برای هر یک از زن و مرد تعیین کند.

لواط :

لواط عبارت است از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر دیگر . در عمل لواط فاعل و مفعول هر دو محکوم به حد می‌شوند. حد لواط در صورت دخول قتل است و اجرای قتل به یکی از طرق اندختن از بلندی، زیر آوار گذاشتن، قتل با شمشیر و زنده در آتش سوزانیدن است و در صورت عدم دخول ۱۰۰ ضربه شلاق می‌باشد. راه ‎های اثبات لواط تقریباً همان راه‌های اثبات زنا در دادگاه می‌باشد. یعنی اقرار، شهادت شهود و علم قاضی است.

لازم به ذکر است که در مورد فعل لواط شهادت زنان به تنهایی یا به ضمیمه مرد، آن را ثابت نمی‌کند. مجازات لواط در موارد زیر اعدام می باشد:
• در صورتی که عمل به عنف و با زور انجام شود.
• در صورتی که مفعول اکراه شده و تمایلی به انجام لواط نداشته باشد.
• اگر فاعل غیرمسلمان و مفعول مسلمان باشد.
• در صورتی که فاعل متاهل و دارای شرایط احصان باشد.

مساحقه :

مساحقه عبارت است از اینکه انسان مونث، اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد. حد مساحقه برای هر یک از طرفین ۱۰۰ ضربه تازیانه می‎باشد و هرگاه مساحقه سه بار تکرار شود و بعد از هر بار حد جاری گردد، در مرتبه چهارم حد آن قتل است. راه های اثبات مساحقه اقرار، شهادت شهود و علم قاضی می‎باشد.

قوادی :

قوادی عبارت است از جمع و مرتبط کردن دو نفر یا بیشتر برای زنا یا لواط.  حد قوادی برای مرد هفتاد و پنج ضربه شلاق است و برای بار دوم علاوه بر هفتاد و پنج ضربه شلاق به عنوان حد، به تبعید تا یک سال نیز محکوم می شود که مدت آن را قاضی مشخص می کند و برای زن فقط هفتاد و پنج ضربه شلاق است. قوادی با دو بار اقرار یا با شهادت دو مرد ثابت می‌شود. علم قاضی نیز یکی دیگر از ادله اثبات این جرم است.

قذف :

قذف نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگری است. حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است. قذف در صورتی موجب حد می شود که قذف شونده در هنگام قذف، بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیرمتظاهر به زنا یا لواط باشد. قذف با دو بار اقرار یا با شهادت دو مرد عادل اثبات می‌شود. البته در قذف شهادت زنان مسموع نیست.
لازم به ذکر است که به موجب ماده 241 قانون مجازات اسلامی در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است. موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است.

جرم منافی عفت چیست؟

جرم منافی عفت، در حقوق جرم به یکی از جرائمی گفته می‌شود که به منظور حمایت از ارزش‌های عفت و اخلاقی جامعه، مجرمانی که با رفتارهای نامناسب و بدعهدانه که منافی عفت و اخلاق هستند، مجازات می‌شوند.

این جرم در بسیاری از سیستم‌های حقوقی موجود است و شامل رفتارهایی مانند خیانت به همسر، رابطه جنسی خارج از ازدواج، فروش و خریداری جنسیتی و … می‌شود.

مجازات برای جرم منافی عفت ممکن است شامل حبس، جریمه، تبعیض اجتماعی و حتی اعدام باشد، اما بسته به قوانین و سیاست‌های هر کشور متفاوت است.

مجازات جرائم منافی عفت در قانون:

به جز قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری نیز به مجازات جرائم منافی عفت و روش تعقیب و تحقیق درباره آن پرداخته است. این جرائم شامل زنا، قوادی، مساحقه و لواط و جرم مادون زنا هستند.

مجازات جرائم منافی عفت با توجه به نوع جرم متفاوت است و ما قبلاً به‌طور مفصل در چند مقاله به این جرائم پرداخته‌ایم.

بر اساس این قوانین، درصورتی‌که زن و مرد نامحرمی که هیچ رابطه و علقۀ زوجیتی بین آنها وجود ندارد با هم ارتباط جنسی برقرار کنند یا مضاجعه و تقبیل نمایند، مرتکب جرم مادون زنا شده‌اند. مجازات جرم مادون زنا از یک تا ۹۹ ضربه شلاق می‌باشد. همچنین در جرم مادون زنا اگر یکی از طرفین رضایتی به ارتباط نداشته باشد و از سر اجبار به این رابطه تن داده باشد مجازات نخواهد شد.

مفهوم و مجازات جرائم منافی عفت عمومی چیست؟

با توجه به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، یکی از انواع منافی عفت، جرائم منافی عفت عمومی است. اگر شخصی در اماکن عمومی و در معرض دید مردم به تظاهر از انجام فعل حرام بپردازد، علاوه بر مجازات فعل، به دلیل وقوع در معرض عموم، مجازات شدیدتری نیز تعیین خواهد شد. مجازات جرائم منافی عفت عمومی، بر اساس قانون مجازات، حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا ۷۴ ضربه شلاق می‌باشد.

همچنین، اگر شخصی فعلی را انجام دهد که خود آن فعل مجازاتی ندارد، اما عفت عمومی را جریحه‌دار کند، نیز به مجازات جرائم منافی عفت عمومی محکوم خواهد شد که شامل حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا ۷۴ ضربه شلاق می‌شود.

همچنین، بوسیدن، نزدیکی و هم‌آغوشی بین زن و شوهر، اگر در اماکن و معابر عمومی صورت گیرد، مصداق جرم منافی عفت عمومی است و ممکن است مجازات جرائم منافی عفت عمومی را در پی داشته باشد. بی‌حجابی نیز به عنوان یکی دیگر از مصادیق جرائم منافی عفت عمومی شناخته می‌شود و زنانی که بدون حجاب در اماکن و معابر عمومی ظاهر می‌شوند، ممکن است به مجازات جرم منافی عفت عمومی که شامل حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا ۵۰، ۰۰۰ تا ۵۰۰، ۰۰۰ ریال جزای نقدی است، محکوم شوند.

به علاوه، دایر کردن مراکز فساد، تولید، توزیع و واردات فیلم و عکس‌های مبتذل و ایجاد مزاحمت تلفنی نیز از دیگر مصادیق جرم منافی عفت عمومی هستند.

جرم منافی عفت در قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری در زمینه جرائم منافی عفت صحبت می‌کند. این ماده بیان می‌کند که هر نوع تحقیق و ترغیب در جرائم منافی عفت ممنوع بوده و پرسش از افراد در این زمینه مجاز نخواهد بود.

همچنین بر اساس این ماده درصورتی‌که جرم منافی عفت شاکی خصوصی نداشته باشد (جرم سازمان‌یافته نباشد یا به زور و اجبار به فردی تجاوز نشده باشد) یا اینکه جرم منافی عفت عمومی ‌باشد، تحقیق درباره آن تنها در حد شکایت و مسائل قابل‌مشاهده برای مقام قضایی انجام می‌شود و نه بیشتر از آن.

در تبصره ماده ۱۰۲ بیان شده است:

اگر در جرائم منافی عفت شاکی خصوصی وجود نداشته باشد و متهم بخواهد به جرم ارتکابی اعتراف کند، قاضی او را به پوشاندن جرم و عدم اقرار توصیه می‌کند..

همچنین درصورتی‌که شاهدانی بخواهند در زمینه جرم منافی عفت شهادت دهند، بر اساس قانون قاضی وظیفه دارد که عواقب و پیامدهای این نوع شهادت را برای آنها توضیح دهد . به این ترتیب احتمال دارد که شاهدین از شهادت دادن منصرف گردند.

شرایط اثبات جرائم منافی عفت

همان‌طور که گفتیم صدور حکم مجازات جرائم منافی عفت زمانی رخ می‌دهد که جرم در دادگاه ثابت شده باشد. اثبات این دسته جرائم در دادگاه به سه شیوه اتفاق می‌افتد:

• اقرار متهم

• شهادت شهود

• علم قاضی

مهم‌ترین دلیل برای اثبات این جرم، اعتراف و اقرار خود فرد است. اعترافی که خودخواسته باشد. یعنی تحت زور و فشار و شکنجه نبوده باشد.

ماده ۱۷۲ قانون بیان می‌کند که جرم منافی عفت نیاز به چهار بار اقرار متهم ندارد و تنها با یک‌بار اقرار متهم، این جرم اثبات می‌گردد.

اثبات جرم از طریق شهادت : برای شهادت درباره جرائم منافی عفت، نیاز به شهادت دو مرد است یعنی دو مرد شهادت دهند که این عمل را به چشم دیده‌اند.

اثبات جرم از طریق علم قاضی : در این حالت قاضی باید با توجه به نشانه‌ها و مدارک مانند گزارش مأمورین، اسکرین شات و پرینت تماس طرفین و … اطمینان حاصل کند که جرم فوق اتفاق افتاده است.

همچنین امروزه این دسته از جرائم در فضای مجازی نیز به شدت دیده می‌شود.

مقررات قانونی در خصوص جرایم جنسی و منافی عفت:

ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی:

زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.
تبصره ۱- جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود.
تبصره ۲- هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد.

ماده ۲۲۲ قانون مجازات اسلامی:

جماع با میت، زنا است مگر جماع زوج با زوجه متوفای خود که زنا نیست لکن موجب سی و یک تا هفتاد وچهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش می شود.

ماده ۲۲۳ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه متهم به زنا، مدعی زوجیت یا وطی به شبهه باشد، ادعای وی بدون بینه یا سوگند پذیرفته می شود مگر آنکه خلاف آن با حجت شرعی لازم ثابت شود.

ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی: 

حد زنا در موارد زیر اعدام است:
الف- زنا با محارم نسبی
ب- زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.
پ- زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.
ت- زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.
تبصره ۱- مجازات زانیه در بندهای (ب) و (پ) حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا است.
تبصره ۲- هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی:

حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. درصورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می‌باشد.

ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی:

احصان در هریک از مرد و زن به نحو زیر محقق می‌شود:
الف – احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد.
ب – احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد.

ماده ۲۲۷ قانون مجازات اسلامی:

اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماریی که موجب خطر برای طرف مقابل می‌گردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج می‌کند.

ماده ۲۲۸ قانون مجازات اسلامی:

در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه، چنانچه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است.

ماده ۲۲۹ قانون مجازات اسلامی: 

مردی که همسر دائم دارد، هرگاه قبل از دخول، مرتکب زنا شود حد وی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است.

ماده ۲۳۰ قانون مجازات اسلامی:

حد زنا در مواردی که مرتکب غیر محصن باشد، صد ضربه شلاق است.

ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی: 

در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و درصورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد.

ماده ۲۳۲ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه مرد یا زنی کمتر از چهار بار اقرار به زنا نماید به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود. حکم این ماده در مورد لواط، تفخیذ و مساحقه نیز جاری است.

ماده ۲۳۳ قانون مجازات اسلامی:

لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر است.

ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی:

حد لواط برای فاعل، درصورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان) اعدام است.
تبصره ١- در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.
تبصره ٢- احصان عبارت است از آنکه مرد همسر دائمی و بالغ داشته باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قبل با همان همسر در حال بلوغ وی جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از همان طریق را با وی داشته باشد.

ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی:

تفخیذ عبارت از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین رانها یا نشیمنگاه انسان مذکر است.
تبصره- دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفخیذ است.

ماده ۲۳۶ قانون مجازات اسلامی:

در تفخیذ، حد فاعل و مفعول صد ضربه شلاق است و از این جهت فرقی میان محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست.
تبصره- در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.

ماده ۲۳۷ قانون مجازات اسلامی:

همجنسگرایی انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ از قبیل تقبیل و ملامسه از روی شهوت، موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.
تبصره ۱- حکم این ماده در مورد انسان مونث نیز جاری است.
تبصره ۲- حکم این ماده شامل مواردی که شرعاً مستوجب حد است، نمی گردد.

ماده ۲۳۸ قانون مجازات اسلامی:

مساحقه عبارت است از اینکه انسان مونث، اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد.

ماده ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی:

حد مساحقه، صد ضربه شلاق است.

ماده ۲۴۰ قانون مجازات اسلامی:

در حد مساحقه، فرقی بین فاعل و مفعول و مسلمان و غیرمسلمان و محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست.

ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی:

در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است. موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است.

ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی:

قوادی عبارت از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است.
تبصره ۱- حد قوادی منوط به تحقق زنا یا لواط است در غیراین صورت عامل، مستوجب تعزیر مقرر در ماده(۲۴۴) این قانون است.
تبصره ۲- در قوادی، تکرار عمل شرط تحقق جرم نیست.

ماده ۲۴۳ قانون مجازات اسلامی:

حد قوادی برای مرد هفتاد و پنج ضربه شلاق است و برای بار دوم علاوه بر هفتاد و پنج ضربه شلاق به عنوان حد، به تبعید تا یک سال نیز محکوم می شود که مدت آن را قاضی مشخص می کند و برای زن فقط هفتاد و پنج ضربه شلاق است.

ماده ۲۴۴ قانون مجازات اسلامی:

کسی که دو یا چند نابالغ را برای زنا یا لواط به هم برساند مستوجب حد نیست لکن به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود.

ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی:

قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد.

ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی:

قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد گرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد.
تبصره- قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود.

ماده ۲۴۷ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید «تو فرزند پدرت نیستی»، قذف مادر وی محسوب می شود.

ماده ۲۴۸ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه قرینه ای در بین باشد که مشخص گردد منظور قذف نبوده است، حد ثابت نمی شود.

ماده ۲۴۹ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه کسی به دیگری بگوید «تو با فلان زن زنا یا با فلان مرد لواط کرده ای» فقط نسبت به مخاطب، قاذف محسوب می شود.

ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی:

حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است.

ماده ۲۵۱ قانون مجازات اسلامی:

قذف در صورتی موجب حد می شود که قذف شونده در هنگام قذف، بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیرمتظاهر به زنا یا لواط باشد.
تبصره ۱- هرگاه قذف شونده، نابالغ، مجنون، غیرمسلمان یا غیرمعین باشد قذف کننده به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می‌شود لکن قذف متظاهر به زنا یا لواط، مجازات ندارد.
تبصره ۲- قذف کسی که متظاهر به زنا یا لواط است نسبت به آنچه متظاهر به آن نیست موجب حد است مثل نسبت دادن لواط به کسی که متظاهر به زنا است.

ماده ۲۵۲ قانون مجازات اسلامی:

کسی که به قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری، الفاظی غیر از زنا یا لواط به کار ببرد که صریح در انتساب زنا یا لواط به افرادی از قبیل همسر، پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب باشد، نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده است، محکوم به حد قذف و درباره مخاطب اگر به علت این انتساب اذیت شده باشد، به مجازات توهین محکوم می گردد.

ماده ۲۵۳ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه کسی زنا یا لواطی که موجب حد نیست مانند زنا یا لواط در حال اکراه یا عدم بلوغ را به دیگری نسبت دهد به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.

ماده ۲۵۴ قانون مجازات اسلامی:

نسبت دادن زنا یا لواط به کسی که به خاطر همان زنا یا لواط محکوم به حد شده است، قبل از توبه مقذوف، مجازات ندارد.

ماده ۲۵۵ قانون مجازات اسلامی:

حد قذف حق الناس است و تعقیب و اجرای مجازات منوط به مطالبه مقذوف است. در صورت گذشت مقذوف در هر مرحله، حسب مورد تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات موقوف می شود.

ماده ۲۵۶ قانون مجازات اسلامی:

کسی که چند نفر را به طور جداگانه قذف کند خواه همه آنها با هم، خواه جداگانه شکایت کنند، در برابر قذف هر یک، حد مستقلی بر او جاری می شود.

ماده ۲۵۷ قانون مجازات اسلامی:

کسی که چند نفر را به یک لفظ قذف نماید هر کدام از قذف شوندگان می تواند جداگانه شکایت نماید و در صورت صدور حکم محکومیت، اجرای آن را مطالبه کند. چنانچه قذف شوندگان یکجا شکایت نمایند بیش از یک حد جاری نمی شود.

ماده ۲۵۸ قانون مجازات اسلامی:

کسی که دیگری را به یک یا چند سبب، یکبار یا بیشتر قبل از اجرای حد، قذف نماید فقط به یک حد محکوم می شود، لکن اگر پس از اجرای حد، قذف را تکرار نماید حد نیز تکرار می شود و اگر بگوید آنچه گفته ام حق بود به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می گردد.

ماده ۲۵۹ قانون مجازات اسلامی:

پدر یا جد پدری که فرزند یا نوه خود را قذف کند به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می گردد.

ماده ۲۶۰ قانون مجازات اسلامی:

حد قذف اگر اجراء نشده و مقذوف نیز گذشت نکرده باشد به همه ورثه به غیر از همسر منتقل می گردد و هریک از ورثه می تواند تعقیب و اجرای آن را مطالبه کند هر چند دیگران گذشت کرده باشند.
تبصره- در صورتی که قاذف، پدر یا جد پدری وارث باشد، وارث نمی تواند تعقیب متهم یا اجرای حد را مطالبه کند.

ماده ۲۶۱ قانون مجازات اسلامی:

در موارد زیر حد قذف در هر مرحله از مراحل تعقیب، رسیدگی و اجراء ساقط می شود:
الف- هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید.
ب- هرگاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود.
پ- هرگاه مقذوف و درصورت فوت وی، ورثه او، گذشت کند.
ت- هرگاه مردی زنش را پس از قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند.
ث- هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.
تبصره- مجازات مرتکبان در بند(ث)، سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی:

هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

تفاوت رابطه نامشروع با عمل منافی عفت:

در رابطه نامشروع احتمال این که جرم جنبه عمومی پیدا نکند وجود دارد، به طور مثال رابطه نامشروعی رخ داد و از آن هیچ فیلم یا عکسی در فضای مجازی پخش نشد، این جرم را قانون به عنوان عمل منافی عفت می داند ولی آن را عمومی محسوب نمی کند.

اما در عمل کشف حجاب در جاهای عمومی که یک عمل منافی عفت است دیگر جنبه شخصی ماجرا مد نظر نیست، بلکه با آن به عنوان یک جرم عمومی که می تواند موجب انحراف شدید در اجتماع شود قانون برخورد می کند و مرتکبین را با مجازات شدید تری روبرو می سازد.

بنابراین تفاوت عمده میان این دو به جنبه عمومی جرم بر می گردد که قانون معمولا جرمی را که می تواند فساد را به صورت سیستماتیک در اجتماع منتشر سازد مستوجب جریمه بیشتری می داند، اگر چه عمل نامشروع هم جرم کوچکی از نظر قانون نیست و مرتکبین جریمه می شوند.

کسانی که اقدام به راه اندازی خانه فساد یا سایت های مستهجن می نمایند نیز جرمشان جنبه عمومی دارد و اگر اثبات شود که به این صورت دارند تجارت می کنند حکم افساد فی الارض برایشان صادر می شود که ممکن است موجب حبس طولانی مدت یا اعدامشان شود.

بنابراین جنبه عمومی جرم در این جور مسائل اهمیت بسیار بالایی دارد و ممکن است که جریمه های سنگین تری را برای مرتکبین به وجود بیاورد، برای قانون اهمیت دارد که هم افراد خاطی مجازات شوند و هم این که با این جریمه ها پیشگیری به وجود بیاید تا جامعه به چاه فساد فرو نرود.

مجازات جرائم منافی عفت در فضای مجازی؟ 

ماده ۱۴ و ۱۵ قانون جرائم رایانه‌ای، به موضوع مسائل منافی عفت در فضای مجازی پرداخته است. بر اساس این قانون:

اگر کسی از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل یا پیامک محتوای مستهجن و مبتذل تولید، منتشر، نگهداری و یا معامله کند مشمول مجازات جرائم منافی عفت در فضای مجازی خواهد بود.

مجازات این دسته از جرائم در فضای مجازی بین ۹۱ روز تا ۲ سال حبس یا پرداخت جریمه مالی است. اگر محتوای موردنظر برای کمتر از ۱۰ نفر فرستاده شده باشد، مجازات نقدی برای فرد در نظر گرفته می‌شود. اما چنانچه فرد موردنظر با انتشار و تولید این قبیل محتوا، به کسب درآمد بپردازد و به صورت سازمان‌یافته از این مسائل کسب در آمد کند، به بیشترین میزان مجازات برای این جرم که شامل حبس و جزای نقدی می‌باشد محکوم می‌گردد. همچنین تحریک و ترغیب و تشویق افراد به ارتکاب این دسته از جرائم نیز مشمول مجازات می‌گردد.

نحوه رسیدگی به جرائم منافی عفت؟

رسیدگی و پیگیری این دسته از جرائم این مراحل را دارد:

• ارائه شکوائیه در دادگاه با تنظیم دادخواست و شکوائیه: شما می‌توانید با مراجعه به یک وکیل یا به صورت شخصی این کار را انجام دهید. زیرا وکیل به قوانین و شرایط پرونده آگاه است و پرونده را تنظیم می‌کند.

• ارائه شکوائیه به دادگاه و آغاز بررسی بر اساس شواهد و مدارک

• ابلاغ نتایج بررسی

            ⚖

اگر بنا بر دلایلی پایتان به این جور ماجراها باز شده است و نمی دانید که جرمتان آیا عمل منافی عفت محسوب می شود یا نمی شود بهتر است که از یک وکیل درجه یک در این جور مسائل بهره ببرید تا بتواند شما را از این مهلکه که درونش افتاده اید نجات دهد.

 وکیل رضا بهروز  با سالها تجربه در زمینه مسائل حقوقی آمادگی دارد تا خدمات مشاوره و وکالتی خود را به شما عزیزان ارائه نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در پرونده های خود با شماره 09128892520📞 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا