اگر شما نیز تصمیم گرفته اید فعالیت اقتصادی خود را با ثبت شرکت اعتبار ببخشید حتما سوال هایی در رابطه با مراحل و چگونگی ثبت شرکت برایتان پیش آمده است از آنجا که شرکت های ثبت شده تضمین کننده اعتبار، تعهدات و حق و حقوق افراد مرتبط با آن حوزه کاری اعم از کارمندان و یا مشتریان هستند، تبدیل کردن یک فعالیت اقتصادی پایدار و سودآور به یک شرکت ثبت شده می تواند بر ارزش و هویت شما بیافزاید و باعث افزایش هرچه بیشتر سودآوری فعالیت شما در آینده نیز بشود.
در این راستا و بر اساس قوانین وضع شده هرگونه فعالیت اقتصادی در حال انجام به صورت شراکتی نیازمند ثبت یک شخصیت حقوقی است. برای مثال فعالیت در قالب نمایندگی از همه انواع شرکت های معتبر، انجام امور پروژه ای بزرگ مانند موارد پیمانی و هر نوع فعالیت اجتماعی، فرهنگی، آموزشی همه نیاز به ثبت یک شخصیت حقوقی دارند.در مفهوم عامیانه شرکت همان شراکت و شریک شدن دو یا چند نفر می باشد. شرکت در واقع انجمن یا بنگاه تجاری است که دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی و یا ترکیبی از هر دو تشکیل می دهند.
شرکت ها به دو دسته، شرکت های تجاری و شرکت های مدنی تقسیم می شوند. شرکتهای تجاری، به شرکت های قراردادی و عقدی اطلاق می شود که به واسطه ضوابط و قوانین تجاری و مالی، به عملیات تجاری، سرمایه گذاری وگرفتن سهام همراه با سودی معین می پردازند.
چند نوع شرکت وجود دارد❔
شرکت سهامی (عام، خاص)
شرکت با مسئولیت محدود
شرکت تضامنی
شرکت مختلط غیر سهامی
شرکت مختلط سهامی
شرکت نسبی
شرکت تعاونی تولید و مصرف
نحوه و جزئیات ثبت شرکت :
• واریز حق دریافتی تعیین نام و ثبت تمامی اطلاعات فردی و حقوقی متقاضی
• انتخاب نام
• پذیرش کارشناس بخش پذیرش در صورت تکمیل بودن تمامی اطلاعات متقاضی آن را ثبت نموده و رسید را به متقاضی تحویل داده و یک نسخه از مرحله پذیرش را ضمیمه اطلاعات قبلی میکند و نسخهی دیگری را به متقاضی تحویل میدهد.
• ورود اطلاعات اولیه: پس از اینکه کارشناس پذیرش اطلاعات را وارد سیستم ثبت کرد، شخص متقاضی صحت اطلاعات را تأیید کرده و درخواست متقاضی برای ادامه فرآیند ثبت شرکت برای تعیین نام نهایی و تعیین کارشناس ارسال میگردد. اولویت های نام شرکت که توسط متقاضی ارایه گردیده، توسط کارشناس کنترل و بررسی شده و یکی از نامها انتخاب میشود.
شرایط ثبت شرکت ها به چه صورت است❔
مطابق با ماده 20 قانون تجارت که انواع شرکت ها را نام برده است، می توان گفت شرکت ها به دو دسته شرکت سهامی و غیر سهامی تقسیم می شوند که شرکت سهامی خود دارای دو نوع سهامی عام و خاص است. با توجه به اقسام مختلف شرکت، شرایط ثبت هر کدام از این شرکت ها با دیگری متفاوت خواهد بود.
•شرایط ثبت شرکت سهامی عام :
حداقل شرکا در شرکت سهامی عام 5 نفر است، حداقل سرمایه پانصد هزار تومان است. حداقل تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران 5 نفر و مسئولیت شرکا به میزان مبلغ اسمی سهام هر شریک می باشد. سهم آورده موسسین نباید از 20 درصد سرمایه شرکت در هنگام ثبت کمتر باشد.
سی و پنج درصد از بیست درصد فوق، باید به صورت نقدی توسط موسسین تهیه شده و در حساب بانکی ای با اسم شرکت سهامی عام در شرف تاسیس سپرده شود.
رسید سپرده نقدی در بانک و یا اسناد مبنی بر مالکیت اگر مقداری از سرمایه به صورت غیر نقدی از جانب سهامداران تعهد شده باشد، که می بایست این رسیدها و اسناد به گواهی بانک مدکور رسیده و به همراه اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت ها فرستاده شود.
تشکیل مجمع عمومی موسس برای تصویب اساسنامه شرکت و انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت سهامی عام که می بایست کتبا قبولی خود را اعلام نمایند.
•شرایط ثبت شرکت سهامی خاص :
برای ثبت شرکت سهامی خاص، می بایست حداقل سه نفر شریک وجود داشته باشد که آن ها باید با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه به بانک مراجعه و تقاضای افتتاح حساب غیر قابل برداشت برای ثبت شرکت نمایند. برای ثبت این نوع از شرکت حداقل باید مبلغ یک میلیون ریال به حساب بانکی شرکت واریز شود.
بعد از انجام دادن این مراحل، شرکا می بایست فرم آماده اظهارنامه ثبت شرکت همچنین فرم صورتجلسه مجمع موسس و عادی و صورت جلسه هیات مدیره از اداره ثبت شرکت ها دریافت کرده و بعد از تکمیل اطلاعات خواسته شده آن را به امضا برسانند.
•شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود :
برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود، حداقل تعدادی که شرکا می توانند به واسطه آن اقدام به تاسیس شرکت کنند، 2 نفر است و برای سرمایه شرکت، محدودیتی از نظر حداقلی نیست. همچنین حداقل تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران شرکت با مسدولیت محدود می تواند 1 نفر یا بیشتر باشد و مسئولیت شرکا به میزان سهمی خواهد بود که در شرکت سرمایه گذاری کرده است.
•شرایط ثبت شرکت تضامنی :
برای تشکیل شرکت تضامنی، حداقل تعداد افرادی که تحت عنوان شریک می بایست حضور داشته باشند 2 نفر است، حداقلی برای میزان سرمایه در هنگام تاسیس این شرکت وجود ندارد، تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران شرکت می تواند یک نفر یا بیشتر باشد، مسئولیت شرکا و موسسین این شرکت در برابر اشخاص ثالت، به میزان کل بدهی شرکت بوده و از نوع تضامنی می باشد.
•شرایط ثبت شرکت نسبی :
در شرکت نسبی، تعداد شرکا تشکیل دهنده حداقل 2 نفر است اما از نظر میزان سرمایه، حداقلی برای تاسیس وجود ندارد، اعضای هیات مدیره یا مدیران این شرکت می توانند یک نفر یا بیشتر باشند و مسئولیت شرکا به نسبت سهم الشرکه هر شریک خواهد بود.
•شرایط ثبت شرکت مختلط سهامی :
در شرکت مختلط سهامی، که از دو گروه شرکای سهام دار و ضامن تشکیل گردیده، حداقل تعداد سهام داران 3 نفر است (2 نفر سهام دار و یک نفر، شریک ضامن) و حداقلی برای سرمایه وجود ندارد. حداقل اعضای هیات مدیره یا مدیران می تواند یک نفر یا بیشتر باشد و مسئولیت شرکای ضامن، به میزان کل بدهی های شرکت و شرکا سهامی، به میزان مبلغ اسمی سهام هر شریک می باشد.
•شرایط ثبت شرکت مختلط غیر سهامی :
در شرکت مختلط غیر سهامی که از دو گروه شرکای ضامن و با مسئولیت محدود تشکیل شده، حداقل تعداد شرکا 2 نفر است، برای حداقل سرمایه محدودیتی وجود ندارد، اعضای هیات مدیره یا مدیران حداقل می بایست یک نفر یا بیشتر باشند و مسئولیت شرکا ضامن، به اندازه کل بدهی های شرکت و شرکای با مسئولیت محدود، به میزان سهم الشرکه آن ها می باشد.
•شرایط ثبت شرکت تعاونی :
حداقل تعداد شرکا در شرکت تعاونی 7 نفر است. حداقل تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران شرکت 3 تا 7 نفر بوده وبرای سرمایه در این شرکت، محدودیت حداقلی وجود دارد؛ با این توضیح که با توجه به ماده 4 دستورالعمل تشکیل تعاونیها، این حداقل برای شرکت تعاونی عام 10 میلیون تومان و برای شرکت تعاونی خاص، یک میلیون تومان بوده که حداقل یک سوم آن باید به منظور ثبت شرکت، در هنگام ثبت شرکت نقدا به حساب شرکت واریز شود.
نظام نامه ثبت شرکت ها:
در کل برای ثبت هر شرکت، موسسین آن می بایست با فراهم نمودن مدارک مورد نیاز هر یک از انواع مختلف شرکت، به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه کنند و با تکمیل اطلاعات در این سامانه، مدارکی را هم که لازم است در سامانه بارگذاری کنند، پس از تایید اطلاعات وارد شده توسط کارشناس مربوطه، اصل مدارک بارگذاری یا خواسته شده را را از طریق پست سفارشی به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایند.
مدارک به قسمت ثبت دفاتر ثبت شرکت ها ارجاع داده می شود و مسئول مربوطه پس از ثبت مدارک در دفتر و درج آن بر روی اظهارنامه نسبت به اخذ امضا از متقاضی اقدام و متقاضی بعد از قید جمله “ثبت با سند برابر است” ذیل دفتر را امضا خواهد کرد که یک نسخه از مدارک در بایگانی اداره ثبت نگاهداری و نسخه دیگر از مدارک بعد از مهر شدن به متقاضی ثبت شرکت داده می شود.
با توجه به ماده 6 نظامنامه قانون تجارت وزارت عدلیه و ماده 197 قانون تجارت در ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت، باید خلاصه شرکت نامه و منضمات آن توسط اداره ثبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به خرج خود شرکت منتشر شود. لذا در مرحله آخر می بایست برای واریز مبلغ روزنامه رسمی از طریق اینترنتی و غیر حضوری و دریافت روزنامه رسمی شرکت اقدام گردد. امروزه بر اساس اخرین اطلاعیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از ابتدای ابان ماه سال جاری، کلیه فرآیندهای ثبتی که مطابق قوانین و مقررات مستلزم درج آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار است، باید در سایت آگهی های سازمان ثبت به نشانی agahi.ssaa.ir منتشر شود.
مدارک لازم برای ثبت شرکت ها:
تمامی انواع شرکت که در ماده 20 قانون تجارت نام برده شده اند می بایست قبل از شروع به فعالیت تجاری به ثبت رسیده و دارای شخصیت حقوقی شوند تا اعمال آن ها قانونی و مورد حمایت قرار گیرد اما در هنگام ثبت هر کدام از این شرکت ها نیاز به ارائه مدارکی از سوی موسسین خواهد بود. مدارک لازم برای ثبت شرکت عبارتند از:
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی عام:
مرحله تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی
دو نسخه طرح اعلاميه پذيره نويسی با امضا تمامی موسسين.
دو نسخه اظهارنامه تکميل شده
دو نسخه طرح اساسنامه تکميل شده
کپی برابر با اصل شده مدارک هویتی موسسین
گواهی بانکی پرداخت سرمايه (حداقل 35% از 20% سرمایه تعهد شده)
مجوز فعاليت از مراجع مربوطه چنانچه ثبت موضوع نياز به مجوز داشته باشد.
مجوز اوليه از سازمان بورس و اوراق بهادار
تکميل فرم تعيين نام و فيش واريزی مربوطه
مرحله ایجاد و ثبت شرکتهای سهامی عام :
دو نسخه اساسنامه مصوب مجمع عمومی موسس
دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین که دربردارنده تصویب اساسنامه ،تعیین اعضا هیئت مدیره،انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار باشد. اکنون بر اساس اخرین اطلاعیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از ابتدای آبان ماه سال جاری، کلیه فرآیندهای ثبتی که مطابق قوانین و مقررات مستلزم درج آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار است، باید در سایت آگهی های سازمان ثبت منتشر شود.
دو نسخه صورت جلسه هیات مدیره
گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت و اگر قسمتی از سرمایه موسسین بصورت غیر نقدی باشد، گواهی کارشناس رسمی دادگستری
اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار “مجوز ثانویه”
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص :
اظهارنامه شرکت در دو نسخه.
اساسنامه شرکت در دو نسخه.
صورت جلسه مجمع عمومی موسسین شرکت در دو نسخه.
صورت جلسه هیات مدیره با امضای مدیران منتخب شرکت در دو نسخه.
کپی شناسنامه و کپی کارت ملی همه اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسین که توسط دفاتر اسناد رسمی برابر با اصل شده است.
ارائه گواهی پرداخت حداقل سی و پنج درصد سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده است.
اگر آورده شرکت غیر نقدی باشد ارائه گزارش تبدیل به وجه نقد کارشناس رسمی دادگستری.
اگر شریکی مال غیر منقول به عنوان سرمایه شرکت آورده باشد می بایست اصل سند مالکیت را نیز ارائه دهد.
گواهی عدم سوءپیشینه کیفری همه اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت.
ارائه اقرارنامه همه اعضا هیات مدیره مبنی بر این که کارمند رسمی دولت نیستند و مدیر عامل مبنی بر این که در شرکت دیگری سمت مدیریت عامل را دارا نیست.
امضاء وکالتنامه.
اگر یکی از اعضا اهلیت نداشته باشد می بایست اصل قیم نامه او ارائه شود.
اگر شرکا یا سهامداران شخصیت حقوقی داشته باشند، کپی آگهی تاسیس، روزنامه رسمی، کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات و کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی.
اگر سهامدار خارجی باشد اگر شخص حقیقی باشد کپی برابر اصل پاسپورت و ترجمه رسمی آن، و اگر شخص حقوقی باشد ارائه گواهی ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت آن کشور و ترجمه رسمی آن، همین طور اصل و ترجمه وکالتنامه.
ارائه مجوز اگر فعالیت شرکت نیاز به داشتن مجوز یا موافقت اصولی از مراجع ذی صلاح داشته باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود :
ارائه دو نسخه از تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود.
ارائه دو نسخه شرکت نامه.
ارائه دو نسخه از اساسنامه.
ارائه دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره.
کپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران اگر مدیر خارج از سهامداران انتخاب شود.
ارائه مجوز اگر فعالیت شرکت نیاز به داشتن مجوز از مراجع ذی صلاح داشته باشد.
گواهی عدم سو پيشينه برای اعضا هیات مديره و مديرعامل
اصل وکالتنامه وکيل چنانچه ثبت شرکت توسط وکيل انجام گیرد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تضامنی :
دو نسخه شرکتنامه تکميل شده
دو نسخه تقاضانامه تکميل شده
دو نسخه اساسنامه تکميل شده
تکميل فرم تعيين نام و فيش واريزی مربوطه
ارائه مجوز اگر فعالیت شرکت نیاز به داشتن مجوز از مراجع ذی صلاح داشته باشد.
کپی برابر با اصل مدارک هویتی تمامی شرکا، مديران و هيات نظارت اگر تعداد شرکا بيش از 12 نفر باشد
گواهی عدم سو پيشينه برای اعضا هیات مديره و مديرعامل
دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس
دو نسخه صورتجلسه هيات مديره
اصل وکالتنامه وکيل چنانچه ثبت شرکت توسط وکيل انجام گیرد.
مطابق ماده 47 قانون ثبت، شرکت نامه باید به ثبت برسد والا طبق ماده 48 همان قانون سند مزبور در هیچ یک از محاکم پذیرفته نخواهد شد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت تعاونی :
ارائه 4 نسخه از صورت جلسه تشکیل مجمع موسس و اولین مجمع عمومی عادی و اسامی اعضا و هیات مدیره منتخب و بازرسان و مدیر عامل شرکت.
ارائه 4 نسخه از اساسنامه مصوب مجمع عمومی و دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی.
ارائه 4 نسخه از تقاضای کتبی ثبت.
ارائه 4 نسخه از طرح پیشنهادی به همراه مجوز وزارت تعاون.
ارائه 4 نسخه از رسید پرداخت سرمایه، طبق اساسنامه.
ارائه مدارک دعوت تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی عادی.
ارائه موافقت نامه تشکیل شرکت یا اتحادیه.
ارائه مجوز ثبت شرکت مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مختلط سهامی:
ارائه یک برگ مصدق شرکت نامه.
ارائه یک برگ مصدق اساسنامه.
ارائه اسامی مدیر یا مدیران شرکت.
ارائه نوشته ای با امضای مدیر شرکت، حاکی از تعهد پرداخت تمام سرمایه و پرداخت واقعی لااقل ثلث از آن سرمایه.
ارائه سوابق مصدق از تصمیمات مجمع عمومی در موارد مذکور در مواد 40،41 و 44 قانون تجارت
ارائه نوشته ای با امضای مدیر شرکت، مبنی بر پرداخت تمام سرمایه نقدی شرکای ضامن و تسلیم تمام سرمایه غیر نقدی با تعیین قیمت حصه های غیر نقدی.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مختلط غیر سهامی و سهامی:
ارائه یک برگ مصدق از شرکت نامه
ارائه یک برگ مصدق از اساسنامه اگر وجود باشد.
ارائه نام شرکت ها یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت نسبی:
دو نسخه شرکتنامه تکميل شده
دو نسخه تقاضانامه تکميل شده
دو نسخه اساسنامه تکميل شده
تکميل فرم تعيين نام و فيش واريزی مربوطه
ارائه مجوز اگر فعالیت شرکت نیاز به داشتن مجوز از مراجع ذی صلاح داشته باشد.
کپی برابر با اصل مدارک هویتی تمامی شرکا، مديران و هيات نظارت اگر تعداد شرکا بيش از 12 نفر باشد
گواهی عدم سو پيشينه برای اعضا هیات مديره و مديرعامل
دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس
دو نسخه صورتجلسه هيات مديره
اصل وکالتنامه وکيل چنانچه ثبت شرکت توسط وکيل انجام گیرد.
نکته: از جمله مدارک مهم مورد نیاز شرکت ها دفتر کل می باشد . دفتر کل شرکت دفتری است که تاجر کلیه معاملات خود را حداقل هفته ای یکبار از دفترروزنامه استخراج و انواع مختلف آن را در این دفتر ثبت می نماید.
ثبت نام و نحوه ورود به سامانه ثبت شرکتها به چه صورت است❔
برای استفاده از سامانه ثبت شرکت ها، اولین گام انجام ثبت نام و ورود به سیستم است.
متقاضیان ثبت شرکت یا تغییرات ثبتی ابتدا باید به وب سایت سامانه ثبت شرکت ها یعنی irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و حساب کاربری خود را ایجاد کنند.
فرآیند ثبت نام شامل ارائه اطلاعات شخصی مانند شماره ملی، شماره تماس، آدرس ایمیل و ایجاد رمز عبور می باشد.
بعد از ثبت نام موفق، کاربر می تواند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شود و از خدمات آن استفاده کند.
این سیستم طراحی شده است تا دسترسی آسان و سریع به خدمات را برای همه کاربران فراهم کند. همچنین، امنیت اطلاعات کاربران نیز با استفاده از پروتکل های امنیتی مانند رمزگذاری و تأیید هویت چندمرحله ای تضمین شده است. در صورت فراموشی رمز عبور، کاربران می توانند با استفاده از ایمیل یا شماره تلفن خود، اقدام به بازیابی رمز عبور کنند و بدون مشکل به سامانه دسترسی پیدا کنند.
خدمات قابل ارائه در سامانه ثبت شرکتها چیست❔
سامانه ثبت شرکت ها خدمات متنوع و گسترده ای را به کاربران خود ارائه می دهد که فرآیند ثبت، مدیریت و پیگیری امور مرتبط با شرکت ها را تسهیل می کند. این خدمات شامل موارد زیر است:
ثبت شرکت های جدید: متقاضیان می توانند شرکت خود را به طور کامل از طریق سامانه ثبت کنند. این فرآیند شامل پر کردن فرم ها، ارسال مدارک و پرداخت هزینه ها به صورت آنلاین می باشد.
ثبت تغییرات شرکت: اگر شرکتی نیاز به تغییر اساسنامه، اعضای هیئت مدیره، آدرس یا سایر جزئیات قانونی داشته باشد، این تغییرات می تواند به صورت آنلاین از طریق سامانه انجام شود.
پیگیری وضعیت ثبت: پس از ارسال مدارک و اطلاعات، متقاضیان می توانند وضعیت ثبت شرکت خود را به صورت آنلاین پیگیری کنند و از وضعیت بررسی پرونده توسط مراجع مربوطه مطلع شوند.
ثبت انحلال شرکت: اگر شرکتی تصمیم به انحلال داشته باشد، این فرآیند نیز از طریق سامانه به صورت آنلاین انجام می شود و نیاز به مراجعه حضوری را کاهش می دهد.
اظهارنامه پلمپ دفاتر : یکی دیگر از امکانات این سامانه ثبت اظهارنامه پلمپ دفاتر است به این منظور با مراجعه به سایت irsherkat.ssaa.ir سازمان ثبت شرکتها و ورود به قسمت پلمپ دفاتر می توان برای پلمپ یک دفتر اقدام کرد. برای اینکه این درخواست مورد قبول قرار بگیرد لازم است که اطلاعات لازم مانند مشخصات شخص حقوقی و اطلاعات شخصی که برای پلمپ دفتر تقاضا داده و اعضای هیئت مدیره شرکت و غیره در قسمت مشخص شده وارد شوند.
استعلام شخصیت حقوقی(اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی) :در این سامانه امکان دسترسی به اطلاعات کامل شخصیت حقوقی فراهم شده به منظورکسب این اطلاعات با وارد کردن کد ملی و موارد دیگر ثبت شده مانند شماره ثبت ،نوع شرکت . غیره به اطلاعات مورد نظر دسترسی داشته باشند.
اظهار نامه دفتر ثبت تجاری : در این قسمت می توانید اظهارنامه های مختلف را ثبت کنید این اظهارنامه ها شامل ثبت نام در دفتر ثبت تجاری،تمدید یا ابطال آن،وضعیت اطلاعات پذیرش شده و اخرین وضعیت آنها را مشاهده کنید.
دریافت راهنمایی و پشتیبانی: سامانه ثبت شرکت ها بخش های مختلفی برای ارائه راهنمایی و پشتیبانی به کاربران دارد که می تواند به سوالات و مشکلات کاربران در هر مرحله پاسخ دهد.
انواع شرکت های قابل ثبت از طریق سامانه کدامند❔
سامانه ثبت شرکت ها انواع مختلفی از شرکت ها را پوشش می دهد که کاربران می توانند بر اساس نیاز و نوع فعالیت خود، اقدام به ثبت یکی از آن ها کنند.
مهم ترین انواع شرکت های قابل ثبت از طریق این سامانه عبارتند از:
شرکت سهامی عام: شرکتی که بخشی از سهام آن در بورس قابل معامله است و سرمایه گذاران عمومی می توانند سهام آن را خریداری کنند.
شرکت سهامی خاص: شرکتی که سرمایه آن به صورت خصوصی تأمین می شود و سهام آن قابل معامله در بورس نیست.
شرکت با مسئولیت محدود: شرکتی که مسئولیت شرکا محدود به میزان سرمایه آن ها در شرکت است و عموماً برای کسب وکارهای کوچک و متوسط مناسب است.
شرکت تضامنی: شرکتی که شرکا در قبال بدهی ها و تعهدات شرکت مسئولیت تضامنی دارند و تعهدات هر شریک می تواند بر تمام دارایی های وی اثر بگذارد.
شرکت تعاونی: این نوع شرکت ها بر اساس مشارکت اعضا و با هدف ارائه خدمات به اعضای خود تشکیل می شوند.
موسسات غیرتجاری: این دسته شامل سازمان ها و نهادهایی است که هدف آن ها ارائه خدمات عمومی یا غیرانتفاعی است و فعالیت های تجاری ندارند.
سامانه ثبت شرکت ها با ارائه گزینه های متنوع ثبت، به کاربران اجازه می دهد که بسته به نیاز خود و نوع فعالیتشان، اقدام به ثبت شرکت مورد نظر کنند و از خدمات این سیستم بهره مند شوند شما عزیزان اگر میخواهید شرکت خود را ثبت کنید کافیست با وکیل رضا بهروز مشورت کرده و ثبت شرکت خود را به طور کلی به ما بسپارید تا در کمترین زمان شرکت شما به ثبت قانونی برسانیم.
راهنمای ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکتها :
برای ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها، چند شرط عمومی وجود دارد که تمامی متقاضیان باید از آن ها پیروی کنند. این شرایط به منظور تضمین صحت و قانونی بودن فرآیند ثبت شرکت ها طراحی شده اند:
•حداقل تعداد اعضا: بر اساس نوع شرکت، تعداد اعضای موسس باید مطابق با قوانین باشد. برای مثال، شرکت های سهامی خاص نیاز به حداقل 3 نفر سهامدار و 2 بازرس دارند، در حالی که شرکت با مسئولیت محدود به حداقل 2 نفر شریک نیاز دارد.
•موضوع فعالیت قانونی: موضوع فعالیت شرکت باید با قوانین جمهوری اسلامی ایران مطابقت داشته و به طور قانونی تعریف شده باشد. فعالیت هایی که مغایر با قوانین جاری کشور هستند، امکان ثبت ندارند.
•مکان قانونی شرکت: آدرس محل شرکت باید مشخص و معتبر باشد. این آدرس به عنوان محل قانونی فعالیت شرکت در اسناد رسمی ثبت می شود.
•سرمایه اولیه: بسته به نوع شرکت، حداقل سرمایه اولیه باید فراهم باشد. مثلاً برای شرکت سهامی خاص، حداقل سرمایه ثبت 1 میلیون ریال است.
•سن قانونی و اهلیت شرکا: تمامی اعضای موسس شرکت باید از اهلیت قانونی برخوردار بوده و بالای 18 سال سن داشته باشند.
مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت در سامانه ثبت شرکت ها چیست❔
برای ثبت شرکت از طریق سامانه ثبت شرکت ها، مدارک و اطلاعات زیر باید به صورت کامل و صحیح ارائه شوند:
•اطلاعات شناسایی شرکا و سهامداران: شامل کارت ملی و شناسنامه اعضای موسس و سهامداران. این اطلاعات برای بررسی هویت و اهلیت شرکا ضروری است.
•اساسنامه شرکت: اساسنامه، سند اصلی و قانونی شرکت است که نحوه اداره شرکت، مسئولیت ها و حقوق اعضا و شرکا را مشخص می کند. نسخه ای از اساسنامه باید تهیه و ارائه شود.
•اظهارنامه ثبت شرکت: اظهارنامه شامل اطلاعات دقیق درباره نوع شرکت، اعضا، میزان سرمایه و هدف از تشکیل شرکت است که به صورت آنلاین باید تکمیل شود.
•مدارک مربوط به آدرس شرکت: مدارک مالکیت یا اجاره نامه رسمی که آدرس قانونی شرکت را تایید کند.
•صورتجلسات مجمع عمومی و هیئت مدیره: برای برخی از انواع شرکت ها، مانند شرکت های سهامی، صورتجلسات مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره باید به همراه امضای اعضا ارائه شود.
•وکالتنامه (در صورت نیاز): اگر متقاضی از طرف دیگران اقدام به ثبت شرکت می کند، وکالتنامه رسمی باید ارائه شود.
هزینه های مربوط به ثبت شرکت در سامانه:
هزینه های ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها بر اساس نوع شرکت، خدمات انتخابی و موارد خاص متغیر است. این هزینه ها شامل چندین بخش مختلف می شوند که در ادامه به تفصیل بررسی می شوند:
•هزینه تعیین نام شرکت: در مراحل اولیه ثبت شرکت، هزینه ای برای بررسی و تایید نام پیشنهادی شرکت دریافت می شود. این هزینه بر اساس تعداد دفعات ارسال نام متفاوت است و به طور معمول مبلغی حدود 50,000 تومان تا 100,000 تومان در نظر گرفته می شود.
•هزینه های قانونی ثبت شرکت: پس از تایید نام شرکت و تکمیل مدارک، هزینه های اصلی ثبت شرکت شامل هزینه های دادرسی، هزینه آگهی ثبت در روزنامه رسمی و هزینه های مربوط به استعلام های قانونی مانند استعلام از سازمان ثبت اسناد دریافت می شود. بسته به نوع شرکت (سهامی، مسئولیت محدود، تعاونی و غیره) و سرمایه اولیه شرکت، این هزینه ها متفاوت است. برای مثال، هزینه ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود با سرمایه ای پایین تر از شرکت های سهامی خواهد بود.
•هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی: یکی از هزینه های اجباری ثبت شرکت، هزینه انتشار آگهی ثبت در روزنامه رسمی کشور است. این هزینه به تعداد کلمات آگهی و نوع روزنامه بستگی دارد. به طور میانگین، هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی برای شرکت های کوچک حدود 300,000 تومان تا 500,000 تومان است.
•هزینه های جانبی: ممکن است در فرآیند ثبت شرکت، نیاز به پرداخت هزینه های جانبی مانند حق الوکاله (در صورتی که وکیل از طرف شما کارها را انجام دهد) یا هزینه های مشاوره باشد. این هزینه ها بسته به نیاز شما و میزان خدمات دریافتی متغیر هستند.
پیگیری وضعیت ثبت شرکت از طریق سامانه :
روش های پیگیری آنلاین:
سامانه ثبت شرکت ها امکان پیگیری آنلاین درخواست ثبت شرکت را برای متقاضیان فراهم کرده است.
پس از ثبت درخواست، متقاضی می تواند از طریق چندین روش وضعیت درخواست خود را به راحتی بررسی کند:
•شماره پیگیری ثبت شرکت: هنگام ثبت شرکت در سامانه، یک شماره پیگیری به متقاضی ارائه می شود. با استفاده از این شماره می توانید وارد سامانه شده و وضعیت درخواست خود را مشاهده کنید. این شماره کلید اصلی پیگیری است و باید آن را تا اتمام فرآیند ثبت نزد خود نگه دارید.
•ورود به حساب کاربری در سامانه: در سامانه ثبت شرکت ها، متقاضیان یک حساب کاربری دارند که با ورود به آن می توانند تمامی درخواست های ثبت شده را مشاهده و پیگیری کنند. اطلاعات مربوط به پیشرفت درخواست، درخواست های اصلاحی و وضعیت نهایی در این بخش قابل دسترسی است.
•استفاده از بخش “پیگیری وضعیت” در سامانه: سامانه ثبت شرکت ها یک بخش مجزا به نام “پیگیری وضعیت” دارد که در این بخش می توان با وارد کردن شماره پیگیری یا شناسه ملی شرکت، وضعیت دقیق ثبت را مشاهده کرد.
•اطلاعیه های پیامکی و ایمیلی: در صورتی که هنگام ثبت شرکت شماره تلفن همراه یا ایمیل وارد کرده باشید، پیامک یا ایمیل هایی از سامانه دریافت خواهید کرد که حاوی اطلاعاتی درباره وضعیت درخواست و هرگونه نیاز به تکمیل مدارک یا اصلاح اطلاعات خواهد بود.
استعلام ثبت شرکت به چه صورت است❔
تمامی انواع شرکت ها طبق ماده 20 قانون تجارت به ثبت برسند و شماره ثبت دریافت کنند، قابل پیگیری و استعلام خواهند بود. استعلام ثبت شرکت از جنبه های مختلف به ویژه هنگامی که افراد خواهان معامله با یک شرکت هستند اهمیت به سزایی دارد.استعلام شرکت های ثبت شده به شرح زیر است:
استعلام از سامانه استعلام اشخاص حقوقی کشور به نشانی ilenc.ssaa.ir در این سامانه با نوشتن نام شرکت، شماره ثبت شرکت یا شناسه ملی شرکت می توان استعلام شرکت مورد نظر را گرفت.
استفاده از سامانه روزنامه رسمی به نشانی rrk.ir در این سامانه با وارد نمودن حداقل یکی از اطلاعات خواسته شده مانند نام شرکت، شماره ثبت شرکت یا شناسه ملی شرکت می توان اطلاعات شرکت را جستجو کرد.
استفاده از سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها. در این سامانه به آدرس irsherkat.ssaa.ir ثبت شرکت ها اینترنتی و به صورت غیر حضوری انجام می گیرد. از جمله اقداماتی که به صورت اینترنتی در این سامانه انجام می شود تعیین نماینده قانونی قانونی شرکت است.
زمان لازم برای ثبت شرکت چه مدت است❔
مدت زمان ثبت شرکت، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در هنگام تشکیل و ثبت شرکت برای موسسین آن می باشد، به نحوی که گاهی موسسین حاضر هستند با پرداخت مبالغ کلان به موسسات ثبت شرکت، شرکت را در کوتاه ترین زمان ممکن به ثبت برسانند. در حال حاضر و با در نظر گرفتن روند قانونی ثبت شرکت، حداقل مدت ثبت شرکت، 30 تا 45 روز می باشد.
هزینه لازم برای ثبت شرکت چقدر است❔
در خصوص هزینه و زمان لازم برای ثبت شرکت باید گفت هزینه ثبت شرکت قیمت واحد و ثابتی ندارد و بسته به نوع شرکت تجاری و میزان سرمایه تاسیس آن، هزینه ثبت آن نیز متفاوت خواهد بود. بخش زیادی از هزینه های ثبت کردن شرکت مربوط می شود به پرداخت مقدار مشخصی پول به اداره ها و همچنین درج آگهی در روزنامه رسمی کشور و الباقی هزینه ثبت شرکت، کارمزد موسسه ای است که شرکت در خواستی شما را ثبت کرده است
پس از ثبت شرکت بر اساس قوانین ثبت شرکت، دو هزینه دیگر که شامل هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و هزینه چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است نیز می بایست توسط شرکا یا موسسین پرداخت شود. هزینه چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی به تعداد کلمات و خطوط این آگهی بستگی دارد و با افزایش تعداد کلمات و حروف آگهی، این مبلغ زیاد تر خواهد شد.
تغییرات اساسنامه و سهامداران به چه صورت است❔
یکی از رایج ترین انواع تغییرات در شرکت ها، تغییرات مربوط به اساسنامه و سهامداران است. تغییرات در اساسنامه شامل مواردی نظیر افزایش یا کاهش سرمایه، تغییر موضوع فعالیت شرکت، تغییر ساختار هیئت مدیره و سایر مقررات شرکت می باشد. همچنین، تغییرات در سهامداران نیز ممکن است شامل انتقال سهام، ورود یا خروج شرکا باشد. این تغییرات از طریق سامانه ثبت شرکت ها به صورت آنلاین انجام می شود. برای ثبت این تغییرات، ابتدا باید صورتجلسه ای از مجمع عمومی یا هیئت مدیره شرکت تنظیم شود که نشان دهنده تصویب تغییرات باشد.
مراحل ثبت تغییرات اساسنامه و سهامداران :
•ورود به سامانه و انتخاب گزینه (ثبت تغییرات): پس از ورود به حساب کاربری، گزینه مربوط به ثبت تغییرات شرکت را انتخاب کنید.
•تکمیل فرم تغییرات: اطلاعات مربوط به تغییرات اساسنامه و یا سهامداران را به طور دقیق در فرم های مربوطه وارد کنید. این اطلاعات باید مطابق با صورتجلسات شرکت باشد.
•آپلود مدارک: مدارک مربوط به صورتجلسات و تغییرات اساسنامه باید اسکن شده و در سامانه آپلود شود. این مدارک شامل امضای اعضای هیئت مدیره و سهامداران می باشد.
•پرداخت هزینه ها: پس از تکمیل فرم ها و ارسال مدارک، هزینه های مربوط به ثبت تغییرات به صورت آنلاین پرداخت می شود.
•پیگیری و دریافت تاییدیه: پس از ارسال مدارک و پرداخت هزینه ها، وضعیت درخواست خود را می توانید از طریق سامانه پیگیری کنید. پس از تایید نهایی، تغییرات به ثبت می رسد و آگهی تغییرات منتشر می شود.
تغییر نام و تغییر آدرس شرکت به چه صورت است❔
تغییر نام و تغییر آدرس شرکت نیز از جمله تغییراتی است که باید به صورت رسمی به ثبت برسد. این تغییرات نیازمند تصویب در مجمع عمومی یا هیئت مدیره است و باید به طور رسمی از طریق سامانه اعلام و ثبت شود.
•مراحل ثبت تغییر نام و تغییر آدرس :
برگزاری مجمع عمومی یا هیئت مدیره: ابتدا باید جلسه ای با حضور اعضا برگزار شود و موضوع تغییر نام یا آدرس شرکت به تصویب برسد.
ورود به سامانه و ثبت تغییرات: پس از تصویب تغییرات، وارد سامانه شده و گزینه “ثبت تغییرات” را انتخاب کنید. سپس فرم های مربوط به تغییر نام یا آدرس را تکمیل کنید.
ارسال صورتجلسه و مدارک مربوطه: مدارک مورد نیاز شامل صورتجلسه تصویب تغییرات و مدارک جدید مرتبط با آدرس مانند اجاره نامه یا سند مالکیت باید در سامانه آپلود شود.
پرداخت هزینه ها: پس از ارسال مدارک، هزینه های ثبت تغییر نام یا تغییر آدرس به صورت آنلاین پرداخت می شود.
دریافت آگهی رسمی: پس از تایید مدارک توسط مراجع مربوطه، آگهی رسمی تغییرات صادر می شود و نام یا آدرس جدید شرکت به ثبت می رسد.
•هزینه های مرتبط با تغییرات شرکت :
تغییرات در شرکت ها، مانند تغییر نام، تغییر آدرس، تغییر اساسنامه، تغییر سهامداران یا حتی ادغام و انحلال شرکت، نیز مستلزم پرداخت هزینه هایی است که در سامانه ثبت شرکت ها قابل انجام است. این هزینه ها شامل موارد زیر هستند:
هزینه های مربوط به تغییر نام یا آدرس شرکت: برای هرگونه تغییر در نام یا آدرس شرکت، هزینه ای باید پرداخت شود که معمولاً به مراحل و دفعات ارسال درخواست مرتبط است. این هزینه ها ممکن است در حدود 100,000 تا 200,000 تومان باشند.
هزینه ثبت تغییرات اساسنامه و سهامداران: تغییرات اساسنامه یا سهامداران، به ویژه در شرکت های سهامی یا با مسئولیت محدود، نیازمند تنظیم و ارسال مدارک و صورتجلسات به سامانه است. هزینه های مرتبط با این تغییرات شامل هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی و سایر هزینه های قانونی می باشد. به طور معمول هزینه های مربوط به تغییرات اساسنامه یا سهامداران در حدود 300,000 تومان تا 500,000 تومان است.
هزینه انتشار آگهی تغییرات در روزنامه رسمی: مانند فرآیند ثبت اولیه، هرگونه تغییر در شرکت نیازمند انتشار آگهی در روزنامه رسمی است. هزینه این آگهی نیز به تعداد کلمات و حجم تغییرات بستگی دارد و معمولاً بین 200,000 تا 400,000 تومان است.
هزینه ادغام یا انحلال شرکت: ادغام شرکت ها یا انحلال آن ها به دلیل پیچیدگی های قانونی ممکن است هزینه های بیشتری به همراه داشته باشد. علاوه بر هزینه های مربوط به آگهی های رسمی، هزینه های مربوط به تسویه حساب با سازمان ها و مراجع دولتی نیز باید در نظر گرفته شود. هزینه ادغام یا انحلال معمولاً بین 500,000 تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.
هزینه های مشاوره و وکالت: در صورتی که نیاز به کمک از طرف وکیل یا مشاور داشته باشید، این هزینه ها نیز باید محاسبه شوند. هزینه مشاوره یا حق الوکاله وکلا بر اساس پیچیدگی تغییرات و میزان خدمات ارائه شده، ممکن است متغیر باشد.
نکات مهم در خصوص هزینه های ثبت و تغییرات شرکت ها :
پرداخت آنلاین: تمامی هزینه های ثبت و تغییرات شرکت ها در سامانه ثبت شرکت ها به صورت آنلاین و از طریق درگاه های بانکی معتبر انجام می شود. این کار باعث تسریع در فرآیند و حذف نیاز به مراجعه حضوری می شود.
هزینه های متغیر بر اساس نوع شرکت: بسته به نوع شرکت (سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و غیره) و نوع تغییرات (مثل افزایش سرمایه، تغییر اساسنامه و غیره)، هزینه ها متفاوت خواهند بود. همچنین، شرکت هایی که سرمایه بالاتری دارند ممکن است با هزینه های بیشتری برای ثبت تغییرات روبرو شوند.
تخفیف های مرتبط با ثبت های اینترنتی: در برخی موارد، برای تشویق به استفاده از سامانه های آنلاین، تخفیف هایی برای ثبت شرکت ها یا تغییرات ارائه می شود. این تخفیف ها می توانند شامل کاهش هزینه های ثبت یا انتشار آگهی در روزنامه رسمی باشند.
در مجموع، استفاده از سامانه ثبت شرکت ها باعث کاهش هزینه های کلی ثبت و تغییرات شرکت ها شده است، چرا که فرآیندهای فیزیکی و مراجعات حضوری به حداقل رسیده و بخش عمده ای از هزینه های اضافی حذف خواهد شد.
در رابطه با نام شرکت نام هایی که نیاز به مجوز دارند میباست ابتدا مجوز آنها اخذ گردد و بعد از آن اقدام به ثبت شرکت نمود . نام هایی که تایید و ثبت آگهی می شوند مهلت آنها نامحدود است ولی اگر آگهی نشوند فقط 3 ماه تاریخ اعتبار دارند . این مدت برای شرکت های با عنوان سهامی عام 6 ماه میباشد . حق تقدم نام های ثبت شده با توجه به تاریخ ثبت آنها می باشد که این حق بعد از انحلال و تصفیه منقضی می شود . نام انتخاب شده بعد از تایید قابل انتقال نمی باشند .
اگر فرق اسم پیشنهادی با اسمی که از قبل شده است است فقط در پسوند حذف یا جمع آن باشد قابل ثبت نمی باشد .کلمه های گمراه کننده و شبیه به اسم ثبت شده دیگر باشند قابل ثبت نمی باشد .اسم یا اسم خاصی که برای دولت باشد مثل ایران ، تهران ، نیروی انتظامی و ارتش فقط با مجوز از مقام دولتی که دارای صلاحیت باشد ، قابل ثبت می باشد .
⚖ وکیل رضا بهروز متخصص در امور ثبت شرکت شما را در تمامی مراحل ثبت و تغییرات شرکت یاری مینماید
شما عزیزان میتوانید جهت ثبت شرکت خود با وکیل رضا بهروز در تماس باشید تا با مشاوره و قبول پروندتان در کمترین زمان ممکن شرکت خود را به ثبت قانونی برسانید .
جهت رزرو وقت مشاوره به صورت حضوری و تلفنی با ما در تماس باشید 09128892520📞
#وکیل شرکت
#وکیل ثبت شرکت
#وکیل تغییرات شرکت
#وکیل تجارت
#وکیل تهران
#وکیل حقوقی شرکت ها
#وکیل دعاوی تجاری
#وکیل حقوقی
2 دیدگاه دربارهٔ «ثبت شرکت»
bdm8ee
mp948j