اداره پست
اگر بخواهیم به قدمت اصلی خدمات پستی به روش سنتی در کشورمان بپردازیم، باید گفت که چنین خدمات و نهادی از چندین سال قبل وجود داشتهاند که خدماتی را در این زمینه ارائه میکردند.
اما به طور کلی آغاز رسمی فعالیت اداره پست یا شرکت ملی پست، به سال 1367 باز میگردد. این شرکت که دارای شخصیت حقوقی و مستقل است، خدمات متوعی را در حوزه ارتباطات و فناری در اختیار عموم مردم قرار میدهد. خدماتی چون نقل و انتقال، حمل، مبادله توزیع مرسولات، قبوض آب، برق، تلفن و غیره را بر عهده دارد.
به طور کلی میتوان خدمات پستی نظیر نقل و انتقال مرسولات و نامههای مختلف را به عنوان اصلیترین وظایف شرکت پست در نظر گرفت. اداره پست یک نهاد دولتی محسوب میشود و با نهاد وزارت ارتباطات و فناوری، رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارند.
در واقع میتوان گفت که خدمات اداره پست، همان خدمات عمومی دولتی است که در هر صورت وجود چنین ارگانهایی برای رفع نیاز شهروندان لازم است.
به طور عمده، زمانی که مردم بخواهند مرسولی را پست کنند، به این ارگان مراجعه نموده که در حال حاضر تعداد زیادی شعبه در سراسر کشور برای ارائه خدمات پستی وجود دارند که در این زمینه به مردم خدمات رسانی میکنند. خدمات پستی که این ارگان به مردم ارائه میدهد، بسیار متنوع است که در زمان ارسال سفارش، متقاضیان میتوانند نوع چنین خدماتی را تعیین کنند.
انواع خدمات اداره پست:
به طور کلی خدمات شرکت پست، به ارسال و نقل و انتقال مرسولات گوناگون به نقاط کشور است و انواع خدماتی پستی نیز در ارتباط با این موضوعات است.
با توجه به این که نمایندگی و شعب اداره پست در اغلب شهرهای ایران وجود دارد، امکان خدمات دهی پستی نیز طبیعتا در سراسر کشور هست. مرکز اصلی شرکت پست در شهر تهران واقع شده است که به جهت ارائه چنین خدماتی، با نمایندگیهای فعال در استانهای مختلف، در ارتباط بوده و سفارشات مختلفی نیز ارسال میشود.
خدمات پستی که شرکت پست ارائه میدهد، گسترده است و صرفا به یک زمینه محدود نمیشود اما انواع خدمات این شرکت را میتوان در موارد زیر دستهبندی نمود:
• پست پیشتاز
یکی از انواع خدمات شرکت پست که بسیار شناخته شده است، پست پیشتاز میباشد. این نوع پست برای مواقعی است که متقاضی قصد دارد که مرسول سفارشی با مدت زمان کوتاهی به مقصد برسد.
از این رو پست پیشتاز، در سریعترین زمان ممکن، منجر به ارسال مرسولات به مقصد تعیین شده میشود. مدت زمانی که میتوان برای این نوع خدمات در نظر گرفت، بازه زمانی 48 ساعته است. لازم به ذکر است که امکان پست کردن محصول به روش پست پیشتاز در 24 ساعت نیز وجود دارد.
• پست رستانت
خدمات پستی دیگر برای شرکت پست شامل پست رستانت است. این نوع پست برای افرادی مناسب است که آدرس مشخصی ندارند و از این حیث میتوانند از ارسال کننده درخواست کنند که بسته پستی را به مکان دیگر که تعیین میشود، فرستاده شود.
در این صورت مشخصات یک دفتر کاری یا یک مکانی دیگر ارائه شده و پست محصولات به همان بخش انجام میشود. در این صورت باید اطلاعات و مشخصات دفتر به صورت کامل پست شود.
• پست سفارشی
پست سفارشی برای مواقعی مناسب است که بخواهید نامه، کارت پستال و یا بسته کوچکی را ارسال کنید. در این صورت مرسول طبق سفارش مشتری به مقصد تعیین شده ارسال میشود.
در قبال دادن مرسوال سفارشی، قبضی به متقاضیان ارائه میگردد. همچنین با استفاده از کد مرسول سفارشی، امکان پیگیری آن وجود دارد.
• پست مستقیم
پست مستقیم به رابطه مستقیم به تولید کننده و عرضه کننده ارتباط دارد و به نوعی حلقه اتصال این نوع مراکز نسبت به یکدیگر میشود. پست مستقیم را میتوان به عنوان خدمات نوین اداره پست در نظر گرفت.
این نوع سرویس به منظور خدمات تبلیغاتی کسب و کارها نیز مناسب است و بستری مناسب برای ارائه خدمات گسترش حوزه کسب و کار به شمار میرود.
• پست یافته
پست یافته در ارتباط با استرداد اسناد و مدارک به اداره پست توسط مردم و تحویل دادن آن به صاحبان اصلی این مدارک محسوب میشود. گاهی اوقات ممکن است که مدرک یا سندی در خیابان پیدا کنید و قصد داشته باشید که آن را به مالک اصلی باز گردانید.
در این صورت کافیست این مدارک را به شرکت پست تحویل داده تا بر اساس خدمات پست یافته، امکان استرداد چنین اسناد به صاحبان اصلی آن وجود داشته باشد.
اگر مدرک یا سندی مانند کارت ملی، شناسنامه، سند ازدواج و مواردی از این قبیل را یافتید، در این صورت، باید حضوری به شرکت پست مراجعه نموده و با پر کردن فرم مشخص و پرداخت هرینه مربوطه، از شرکت بخواهید که چنین مدارکی را به مالکان اصلی آنها ارسال کنند.
• ارسال سفارشات مربوط به خرید اینترنتی
با توجه به این که امروزه خرید اینترنتی بسیار رواج پیدا کرده است و شهروندان سفارشات خود را به صورت آنلاین ثبت میکنند، از این حیث، اداره پست خدماتی را در این زمینه ارائه میکند سفارشات مربوط به خرید اینترنتی نیز به مقصد تعیین شده پست میشود.
لازم به ذکر است که جدا از بحث خدمات پستی، سایر خدمات این شرکت را میتوان به فروش تمبرهای مختلف اشاره نمود. عرضه تمبر جاری و تمبر یادگاری از دیگر خدمات شرکت پست به شمار میرود.
• خدمات پستی غیر حضوری از طریق سامانه 193
در بخش قبل با انواع خدمات پستی شرکتهای پست آشنا شدیم. ارائه خدمات پستی در قالب دو روش حضوری و غیر حضوری صورت میگیرد. روش حضوری استفاده از خدمات پستی شاید برای همه افراد امکان پذیر نباشد، در این صورت امکان استفاده غیر حضوری از خدمات پست وجود دارد.
در شهرهای بزرگ، دسترسی به اداره پست و مراجعه حضوری به این شرکت، کمی دشوار است و باید در شلوغی و تردد شهر و با صرف مدت زمان چند ساعت، در نهایت به اداره پست رسید.
برخی افراد نیز به اقتضای شغل خود، ممکن است که نتوانند به شرکت پست مراجعه کنند. تمامی این مسائل سبب شده است که شرکت پست برای رفاه حال شهروندان، ارائه خدمات غیر حضوری پست را از طریق سامانه 193 انجام دهد.
در واقع متقاضیان استفاده از خدمات پستی، این امکان را دارند تا به جای مراجعه حضوری به شرکت پست، با شمارهگیری تلفن 193، کلیه فرآیند پست را به صورت غیر حضوری انجام دهند.
پست پیک ویژه یا همان پست 193، در حال حاضر در شهر تهران امکان ارائه خدمترسانی دارد و هنوز در کل شهرهای ایران این نوع خدمات، گسترده نشدهاند.
حداکثر وزن بستههای پستی باید چقدر باشد؟
حداکثر وزن برای ارسال مرسوله پستی به شرح زیر است:
• نامه 2 كيلوگرم
• آيروگرام 10 گرم هر عدد
• كارت پستال 20 گرم هرعدد
• مطبوعات 2 كيلوگرم ( درصورتي كه حاوي كتب و بروشور باشد، 5 كيلوگرم)
• كيسه M (مخصوص) براي مطبوعات و به مقصد گيرنده يا آدرس واحد حداكثر وزن 30 كيلوگرم
داخل پاکت نامه چه چیزهایی می توان پست کرد؟
پاکتها انواع مختلفی دارند؛ پاکت حبابدار، پاکت نایلون مشکی، پاکت متالایز و پاکت لمینت. بر اساس قوانین پستی مرسولات پاکت نامه باید صرفا حاوی اسناد، مدارک و مکاتبات باشد و قرار دادن هر نوع شی و کالا در ارسال مرسوله پستی به عنوان کالای ممنوعه پستی شناخته میشود. اما در پاکتهای حبابدار بر اساس سایز آنها میتوان کالاهای دیگری هم پست کرد.
تفاوت پست سفارشی و پست پیشتاز برای ارسال مرسوله پستی چیست؟
در پست سفارشی ارسال مرسوله پستی به صورت زمینی انجام میشود اما در پست پیشتاز به صورت هوایی. از نظر هزینه نیز پست سفارشی ارزانتر از پست پیشتاز است.
چند روز پس از ارسال کالا، بسته خواهد رسید؟
بر اساس قوانین پستی، در پست پیشتاز به طور معمول 24 تا 72 ساعت پس از ارسال بسته به مقصد خواهد رسید. در پست سفارشی نیز 2 الی 7 روز کاری مرسوله به مقصد خواهد رسید. عواملی مانند بارندگی شدید، سیل و غیره میتوانند موجب افزایش زمان تحویل کالا شوند.
علت برگشت مرسوله پستی چیست؟
مرسولات پستی به دلایلی مانند نقص نشانی گیرنده، عدم مراجعه گیرنده برای دریافت مرسوله ثبتی، نقل مکان گیرنده، شناخته نشدن گیرنده در نشانی مندرج روی مرسوله، فوت گیرنده و غیره احتمال دارد که توزیع نشده و به فرستنده مرسوله بازگشت داده شود.
در صورتیکه گیرنده حضور نداشته باشید، سرنوشت مرسوله پستی چیست؟
برای تحویل مرسوله ثبتی، پستچی ابتدا به نشانی گیرنده مراجعه میکند و اگر گیرنده به هر علتی در این نشانی حضور نداشته باشد، پستچی اقدام به صدور اطلاعیه ورود کرده و به اطلاع گیرنده هم میرسان که در روز و ساعت مشخصی که او حضور یافته، گیرنده حضور نداشته و او به اطلاع گیرنده میرساند که در روز و ساعت مشخصی مجددا جهت تحویل مرسوله خواهد آمد.
اگر در مراجعه مجدد هم تحویل مرسوله به دلیل نبودن گیرنده، صورت نگیرد، پستچی اقدام به صدور برگ اطلاعیه جدید میکند و از گیرنده میخواهد تا به نشانی مشخص شده اداره پست مراجعه و نسبت به دریافت مرسوله خود اقدام کند. این اطلاعیه ورود در صندوق پستی مکان و یا در هر محل دیگری در دسترس گیرنده قرار میگیرد.
آیا گیرنده میتواند شماره تماس پستچی مرسوله خود را داشته باشد؟
در زمینه ارسال مرسوله پستی، گیرنده بسته میتواند با تماس با اداره پست محل اقامت خود شماره تماس پستچی بسته خود را دریافت کند و این موضوع به لحاظ قوانین پستی مشکلی ندارد.
پیگیری وضعیت مرسوله های پستی چگونه است؟
فرستنده یا گیرنده بسته پستی می تواند با وارد شدن به سایت https://eop.post.ir وارد شده و با وارد کردن نام و نام خانوادگی، شماره رهگیری پستی و شماره شناسایی (مخصوص اتباع خارجی) از وضعیت بسته پستی خود باخبر شود.
همچنین چنانچه قبلا شکایتی را ثبت نموده اید از همین قسمت می توانید نسبت به وضعیت شکایت خود آگاهی یابید.
شماره رهگیری پستی در بالای صفحه رسید کاغذی پستی در سمت چپ درج شده است؛ همچنین در برخی موارد این شماره پیگیری برای شما پیامک خواهد شد.
پیگیری وضعیت عدم وصول مرسولات ثبتی
در صورتی که مرسولات ثبتی شما به دستتان نرسید، برای پیگیری این امر باید به دفاتر پستی مراجعه کرده و پس از ارائه قبض خود، از متصدی مربوطه تقاضای فرم مطالبه نمایید.
پس از تکمیل فرم مطالبه نامه، بر روی آن تمبر چسبانده می شود و سپس این فرم به واحد ذی ربط (مبادله یا مقصد) ارسال می گردد تا وضعیت آن مشخص شود.
برای راهنمایی جهت تکمیل فرم مربوطه به صحیح ترین نحو ممکن می توانید از وکیل رضا بهروز کمک بگیرید.
مهلت نگهداری مرسولات پستی چقدر است؟
ارسال مرسوله پستی با توجه به نوع سرویس، مدت زمان مشخصی (به عنوان مثال مرسوله پیشتاز تا ۵ روز پس از دو بار مراجعه پستچی به نشانی گیرنده محترم در باجه نگهداری می شود) جهت تحویل به گیرنده در محل اداره پست نگهداری میشود. در این زمینه مشتری میتواند به استناد نشانی مندرج بر روی اطلاعیه ورود به اداره پست مراجعه کرده و برای دریافت مرسوله خود اقدام کند.
زمینه مشتری میتواند به استناد نشانی مندرج بر روی اطلاعیه ورود به اداره پست مراجعه کرده و برای دریافت مرسوله خود اقدام کند.
آیا ارسال مرسولات به خارج از کشور امکانپذیر است؟
بر اساس قوانین پستی ارسال کالا از طریق پست با حفظ جنبه غیرتجاری به استثنای کالایی که شرعا یا قانونا ممنوع باشد، مجاز است.
کالای ممنوعه پستی به خارج از کشور شامل موارد زیر میشود:
•اشیای عتیقه شامل تابلوهای نقاشی قدیمd، آثار هنری اصیل، کتب خطی، انواع سکه و جواهرات که خروج آنها از کشور ممنوع است
• اسلحه و مواد منفجره
• مواد مخدر و اعتیاد آور
• وسایل قمار
• مشروبات الکلی
• تمبرهایی که قبل از انقلاب اسلامی منتشر شده است
• کالا های یارانهای مانند قند و شکر و روغن
ارسال فرش دستباف در حد صنایع دستی و بهصورت پشتی، دیوارکوب و اندازههای کوچک نیز مجاز است. در زمینه دارو، محموله پستی دارویی در حد مصرف شخصی و با حفظ جنبه غیرتجاری آن مجاز است.
اگر مرسولهای را از خارج از کشور وارد کنند، تا چه سققی باید هزینه گمرک پرداخت شود؟
بر اساس قوانین پستی ارسال مرسوله پستی، اگر ارزش مرسوله پستی تا سقف پنجاه دلار باشد بر اساس ماده 39 قانون مقررات صادرات و واردات از پرداخت حقوق و عوارض معاف است.
اما اگر ارزش این کالا از 50 دلار بیشتر باشد و در صورتی که جنبه تجاری نیز نداشته باشد، بر اساس قوانین صادرات و واردات کالا باید حقوق و عوارض قابل ترخیص آن پرداخت شود.
دلایل شکایت از پست چیست؟
با توجه به این که شرکت پست، خدمات متنوعی را در حوزه پست و ارسال محصولات انجام میدهد، هرگونه تخلف یا عدم انجام وظیفه در این زمینه، میتواند دلیلی برای شکایت از این ارگان به شمار رود.
شهروندان طبق قانون میتوانند که به دلیل تخلفاتی از شرکت پست در خصوص ارسال مرسولات، اقدام به طرح شکایت کنند. حال در ارتباط با این که چه دلایلی منجر به شکایت از اداره پست میشود، میتوان گفت که دلایل زیادی در این زمینه دخیل هستند که مهمترین آن به شرح زیر است:
• تاخیر در ارسال مرسولات سفارشی
یکی از دلایل اصلی شکایت از پست، به تاخیر در ارسال مرسولات سفارشی ارتباط دارد. اداره پست وظیفه دارد که در بین زمانی تعین شده، اقدام به ارسال مرسولات کند.
حال در صورت تاخیر در این زمینه، موجبات شکایت علیه پست فراهم میشود. عمدتا شکایات در این زمینه در مواقعی که تاخیر به صورت طولانی انجام میشود، صورت میگیرد.
گفتنی است که تاخیر در ارسال محصولات سفارشی عموما توسط اداره پست به گیرندگان اطلاع رسانی میشود که با این وجود نباید از پست شکایت نمود. گاهی اوقات ممکن است که عوامل مختلف که اداره پست نیز در آن دخالتی ندارد، منجر به عدم پست کردن محصولات در زمان تعیین شده شود.
در صورتی که اداره پست نتواند طبق روال معمول و در زمان از پیش تعیین شده اقدام به ارسال مرسولات نماید، باید از قبل چنین موضوعاتی را به اطلاع گیرندگان برساند تا آنها نیز از تاخیر در ارسال متوجه شوند.
• اشتباه در ارسال مرسولات پستی
دلیل دیگری که میتواند منجر به شکایت از شرکت پست شود، اشتباه در ارسال مرسولات سفارشی است. اشتباه در این زمینه ممکن است که در مورد مرسول سفارش داده شده باشد و یا این که محصول به مقصد دیگری ارسال شود. به طور مثال، فرستنده مقصد ارسال سفارش مرسول را شهر تهران تعیین کرده است، اما مرسول به شهر دیگری فرستاده میشود.
البته امکان وقوع چنین مواردی از شرکت پست بسیار نادر است و در طی چند سال اخیر، کمتر شاهد آن بودهایم که اشتباهاتی در این زمینه رخ دهد.
•مفقود شدن مرسول سفارش داده شده
گاهی اوقات مرسولی که برای پست به شهر دیگر به اداره پست واگذار شده باشد، به دلایلی مفقود شود. در این صورت اگر مدت زمان طولانی از مفقودی محصول گذشته باشد و با این وجود نیز شرکت پست مسئولیت چنین اشتباهی را بر عهده نگیرد، طبیعتا باید اقدام به شکایت نمود.
با توجه به این که محصول سفارش داده شده، مفقود شده است، اداره پست باید خسارات این مسئله را پرداخت کند. عدم پرداخت خسارت به دلیل گم شدن مرسول سفارش داده شده، از دیگر دلایل شکایت از اداره پست محسوب میشود.
• عدم جبران خسارت وارده به مرسول سفارشی
به دلیل جا به جایی مرسولات بین نقاط مختلف کشور، احتمال بروز خساراتی به مرسول سفارشی در این بین وجود دارد. در این صورت شرکت پست موظف است که خسارات وارده را پرداخت نماید. حال اگر پرداختی در این زمینه صورت نگیرد، باید اقدانات لازم برای شکایت از اداره پست را انجام داد.
• نپذیرفتن مسئولیت ناشی از وقوع مشکلاتی در خدمات پستی
بروز مشکلات در حوزه خدمات پستی طبیعتا مسئولیتهایی را برای شرکت پست به وجود میآورد. هرگونه مشکلی که در این زمینه به وجود آید و به تبع آن، اداره پست زیر بار پذیرفتن چنین مسئولیتهایی قرار نگیرد، منجر به شکایت از این ارگان از طرف شهروندان خواهد شد.
بیشترین موارد شکایت از اداره پست چیست؟
مطابق آمارهایی که به طور مرتب و در فواصل معین توسط شرکت پست منتشر می شود، بیشترین آمار ثبت شکایت ها از این اداره، شامل موارد زیر می باشند:
• شکایات مرتبط با پست پیشتاز (تاخیر در ارسال یا دریافت بسته)
• شکایات مرتبط با مفقودی بسته
• شکایات مرتبط با آسیب فیزیکی محتویات داخل بسته های پستی
از چه طریقی میتوان از اداره پست شکایت کرد؟
• از طریق دیوان عدالت اداری.
• از طریق سازمان بازرسی کشور.
• از طریق خود اداره پست که راه ها و روش هایی تبیین کرده است.
شکایت پستی خود را چگونه مطرح کنیم؟
برای ثبت شکایت از اداره پست و یا هر یک از خدمات و سرویس های آن، چندین روش پیش بینی شده و مشتریان اداره پست می توانند با توجه به شرایط خود، یکی از این روش ها را انتخاب کنند:
• تماس با مرکز پاسخگویی شرکت پست از طریق شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰
• مراجعه به سایت eop.post.ir و ثبت شکایت و مشکلات از طریق سامانه هوشمند شرکت پست که در این سایت، پیش بینی شده است.
• مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات
• تماس با تلفن گویای ۱۹۵
• در مواردی نیز مشاهده شده است که برخی افراد با توجه به عدم نتیجه گیری در شکایات و پیگیری مسائل خود، شکایت خود را در سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرده اند.
روش شکایت از پست از طریق سازمان بازرسی کشور:
برای شکایت از اداره پست از طریق سازمان بازرسی کشور باید به سایت به آدرس 136.bazresi.ir مراجعه کنید. در این سایت بخشی برای ثبت شکایت با عنوان «شکایات و گزارش فساد» وجود دارد. می توانید شرحی از شکایت خود از پست را در این بخش ذکر کنید. امکان پیگیری شکایت نیز از طریق گزینه «پیگیری وضعیت گزارش» وجود دارد.
در هنگام ثبت شکایت می توانید مدارک و مستندات خود را نیز ضمیمه کنید. بعد از ثبت شکایت کد رهگیری برای شما صادر می شود و شما به وسیله آن می توانید از روند رسیدگی به شکایت مطلع شوید. ممکن است به دلیل خارج بودن موضوع شکایت از وظایف اداره بازرسی، شکایت شما بایگانی شود و به مرجع رسیدگی مرتبط ارجاع دادهشود.
نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری:
شکایت از اداره پست در دیوان عدالت اداری بر اساس مراحلی که در زیر ذکر شده است، قابل انجام می باشد:
• مراجعه به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست شکایت
• ارجاع پرونده به شعبه تعیین شده توسط رئیس شعبه اول یا معاون اجرا
• ارسال دادخواست به ریاست شعبه بعد از بررسی شرایط و صحت آن توسط مدیر دفتر
• ابلاغ دادخواست و ضمائم آن برای خوانده
• تعیین فرصت یکماهه برای خوانده به منظور ارسال پاسخ خود
• ادامه روند رسیدگی و اعلام نتیجه
نحوه پاسخگویی شرکت پست به شکایات چگونه است؟
شرکت پست خود را موظف به پاسخگویی شکایات افراد ظرف مدت ۸ تا ۲۴ ساعت می داند.
کارمندان مربوطه، با فرد شاکی تماس گرفته، زوایای مختلف موضوع را بررسی کرده و در اسرع وقت و به طور مقتضی پیگیری خواهند نمود.
پیگیری شکایت از شرکت پست از طریق مراجع قضایی چگونه است؟
زمانی میتوان شکایت از شرکتهای پست را از طریق مراجع قضایی پیگیری نمود که تخلفات صورت گرفته جنبه حقوقی و یا قانونی داشته باشند.
امکان مطالبه خسارات به دلیل بروز ضرر و زیان در محصولات سفارش داده شده برای پست از طریق دادگاههای حقوقی وجود دارد. شکایت بابت توهین و ضرب و شتم مسئولان شرکت پست، قابل پیگیری در مراجع قضایی کیفری میباشد. ثبت شکایت از پست با جنبه حقوقی، طی تنظیم و ارسال دادخواست انجام میشود. در صورتی که شرکت پست منطقه، قصد پرداخت خسارت وارده را نداشته باشد، میتوانید با تنظیم دادخواست علیه این ارگان شکایت حقوقی کنید.
امکان ثبت شکایت کیفری نیز به دلیل وقوع رفتارهای مجرمانه در حیطه کاری و وظایف اداره پست، با تنظیم شکواییه وجود دارد که رسیدگی به اینگونه دعاوی در مراجع قضایی کیفری انجام خواهد شد.
چه خدماتی در eop.post.ir ارائه می شوند؟
اداره پست به منظور پیگیری بهتر شکایات مردمی یک سامانه جداگانه را راه اندازی کرده است. شما با مراجعه به آدرس اینترنتی eop.post.ir می توانید نسبت به ثبت شکایت از اداره پست اقدام کنید. هنگام ورود به سایت شما با عناوینی مانند ثبت شکایت، ورود کاربران، فایل راهنما، پیگیری شکایت و گزارشات مردمی مواجه می شوید. خدمات از طریق این سایت شامل موارد زیر می باشند:
• ثبت گزارش های مردمی در سامانه
• ثبت شکایت از طریق همکاران
• امکان ثبت شکایت به وسیله پیمانکاران
• ثبت شکایت از طریق مشتریان
• پیگیری شکایت ها
با توجه به عناوین ذکرشده تمامی اقشار می توانند نسبت به ثبت شکایت از اداره پست اقدام کنند. به تمامی شکایات در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ دادهمی شود.
نحوه تنظیم شکواییه جهت شکایت از پست
برای شکایت از شرکت پست، لازم است که در گام نخست، شکایت نامهای بر اساس موضوع دعوا خود تنظیم کنید. شکواییه که بر اساس نکات و قواعد خاص حقوقی، تنظیم شده باشد، تاثیر قابل توجهی در رسیدگی به شکایات از اداره پست را دارد.
از این حیث، برای نگارش شکواییه مرتبط با شکایت از اداره پست، باید از متخصصین این حوزه مشاوره دریافت کنید. بنابراین تنظیم شکوائیه شکایت از شرکت پست را میتوانید به وکیل رضا بهروز بسپارید.
وکیل رضا بهروز با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره میتواند شما را در نگارش شکواییه جهت شکایت از پست یاری نماید. با توجه به این که تنظیم شکوائیه مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه میکنیم تهیه این گونه اوراق قضایی را به ما بسپارید.
مرجع رسیدگی به شکایات پستی:
بنا بر اظهار صریح اداره پست که در قسمت سامانه پاسخگویی این سایت درج شده است: «شرکت ملی پست ایران، خود را متعهد به توزیع سریع و دقیق مرسولات مشتریان می داند؛ بسته های پستی به طور متوسط، حداکثر تا ۷۲ ساعت به مقصد می رسند».
بنابراین چنانچه بیش از ۷۲ ساعت از ارسال بسته شما می گذرد، می توانید از طریق همین قسمت با وارد کردن اطلاعات خود از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، کد مدرک شناسایی (برای اتباع خارجی) و شماره مرسوله، شکایت خود را ثبت نمایید و شرحی از درخواست خود را در قسمت مربوطه درج کنید.
سوالات متداول❔
▪️راه های شکایت از اداره پست چیست؟
سه روش برای شکایت از اداره پست وجود دارد یک: دیوان عدالت اداری، دو: سازمان بازرسی کشور، سه: خود اداره پست
▪️دلایلی که اگر اتفاق بیفتد می توان با استناد به آن از اداره پست شکایت نمود چیست؟
تاخیر در ارسال بسته و یا مفقودی بسته مرسوله و در نهایت اگر بسته ضربه فیزیکی خورده باشد.
▪️یکی از روش های شکایت از طریق خود اداره پست چیست؟
از طریق تلفن گویای ۱۹۵ و یا خود سایت اداره پست که آدرس آن در مقاله بیان شد.
سخن پایانی:
یکی از شرکت های مهم کشوری، شرکت پست می باشد که انتقال بسته ها و کالاهای مختلف را برای شما امکان پذیر می سازد. از آنجا که اکثر افراد جامعه از خدمات این شرکت استفاده می کنند مواجهه با نارضایتی و شکایت از پست دور از انتظار نمی باشد. نارضایتی ها اغلب به دلیل آسیب دیدگی بسته ها و تاخیر در ارسال آن ها می باشد. در برخی مواقع رفتار یا دیگر موارد مربوط به کارکنان این سازمان نیز ممکن است نارضایتی مشتریان را به همراه داشته باشد.
راه حل مناسب برای شما در این زمینه، مشاوره با یک وکیل با تجربه است وکیل رضا بهروز شما را در تمام مراحل شکایت به بهترین نحو ممکن یاری میکند.
وکیل رضا بهروز با مشاورههای تخصصی حقوقی، میتواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید. پس بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از تجربیات یک وکیل خوب استفاده کنید تا به نتیجه مورد نظر خود برسید.
با ما در تماس باشید09128892520📞