تهمت و افترا معمولاً به عنوان یک رفتار ناخوشایند و ناپسند در نظر گرفته میشود و میتواند منجر به مشکلات قانونی و اجتماعی شود. افراد معمولاً در مقابل افتراها و تهمتها حق دفاع دارند و ممکن است از مسائل حقوقی برای مقابله با این ادعاها استفاده کنند.جرم افترا و تهمت تاثیرات جدی در جوامع دارد.
این تاثیرات میتوانند به شکلهای مختلف بروز کنند:
•تخریب شخصیت:
افترا و تهمت میتوانند شخصیت فرد را تخریب کرده و باعث افت اعتبار و احترام او در جامعه شوند. این امر میتواند به شکل دائمی بر تصویر افراد اثر بگذارد.
• تأثیر بر روابط اجتماعی:
افترا و تهمت میتوانند روابط اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهند. فرد متهم ممکن است با تبدیل شدن به موضوع انتقادات و اتهامات، از جامعه تعلیق شود یا ارتباطات اجتماعی خود را از دست بدهد.
• آسیب به سلامت روحی:
متهم شدن به جرم افترا و تهمت ممکن است به شدت بر سلامت روحی فرد تأثیر بگذارد. استرس، اضطراب، و افت اعتماد به نفس از جمله اثرات روحی ممکن است ظاهر شوند.
• تأثیر بر حقوق و تعهدات:
افترا و تهمت میتوانند به عنوان یک عامل تأثیرگذار در محاکمه و قضاوت شخص متهم باشند. حتی اگر متهم براثر جلب مداراهای قانونی نقض جرم ثابت شود، اما تأثیر آن بر حقوق و تعهدات او ممکن است به صورت دائمی باقی بماند.
• تأثیر بر حقوق انسانی:
افترا و تهمت ممکن است به نقض حقوق انسانی فرد متهم منجر شوند، بهویژه اگر مجازاتها یا تأثیرات جانبی از نظر حقوقی مناسب نباشند.
به طور کلی، افترا و تهمت میتوانند بهعنوان ابزاری برای تخریب فردی، اجتماعی، و حتی سازوکارهای قانونی بهکار روند. برای جلوگیری از این تاثیرات، اهمیت پایبندی به اصول عدالت، تشخیص دقیق از جرم و معاقبت متناسب با اقدامات متخلفانه و احترام به حقوق انسانی ضروری است.
تعریف جرم افترا:
افترا به معنای تهمت زدن و به دروغ کارهای ناروه را به کسی نسبت دادن میباشد.این جرم بسیار قدیمی است به طوری که مطابق ماده ۱ مجموعه قوانین حمورابی شخص دیگری را به قتل متهم میساخت و نمیتوانست اتهام را اثبات کند باید کشته میشد. همچنین مبنای جرم انگاری این عمل خلاف اخلاق را در کتابهای فقهی نیز میتوان یافت.
جرم افترا در قانون ایران:
اشکال جرم افترا در مواد ۶۹۷ و ۶۹۹ قانون تعزیرات مورد پیش بینی قانونگذار قرار گرفته است. به موجب ماده ۶۹۷ این قانون:( هرکس به وسیله اوراق چاپی یا خطی وسیلهای درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگری به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب میشود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به ۱ماه تا ۱سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.) با توجه به ماده ۶۹۷ برای محکوم شدن کسی به جرم افترا وسیله اسناد از اهمیت برخوردار نمیباشد. همچنین ماده ۶۹۹ همین قانون نیز به شکل دیگری از جرم افترا تحت عنوان افترا عملی پرداخته و در تعریف آن اعلام می دارد: (هر کس عالماً،عامدا به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم و اشیایی را که نزد یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام وی میگردد بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به اوست بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید و در اثر این عمل شخص مجبور تعقیب گردد پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص به حبس از ۶ماه تا ۳سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود.
انواع و اقسام افترا:
همان طور که گفته شد افترا به معنای ارائهٔ ادعاها یا تهمتهای نادرست و ناپایدار دربارهٔ شخص یا گروهی است. این ادعاها و تهمتها ممکن است بدون اطلاعات و شواهد قوی ارائه شده یا به منظور آسیب رساندن به شخص یا گروهی خاص باشند.افترا در قانون ما به ۲ نوع اصلی تقسیم می شود:
• افترای کلامی :
در افترای قولی شخص تهمتها و ادعاها را با الفاظ صریح به صورت کلامی یا نوشتاری ارائه میدهد. ممکن است از کلام منفور یا اظهارات تهمتآمیز استفاده کند تا به دیگران آسیب برساند.
•افترای عملی:
در افترای عملی، شخص از طریق اعمال و رفتارهای خود شواهدی جلوه میدهد که به تهمت یا ادعای خاصی اشاره دارد. این ممکن است شامل ایجاد مواقعیت یا وقایعی ناخوشایند باشد که اثر مستقیمی بر فرد یا گروه مورد نظر داشته باشد.
افترا کلامی چیست؟
جرم افترا کلامی که مورد نظر ماده ۶۹۷ قانون تعزیرات می باشد نیز مانند هر جرم دیگر دارای ارکان و الزاماتی می باشد که وجود آن ها برای تحقق جرم افترا ضرروی می باشد که ما به مهم ترین آن ها اشاره نموده ایم :
• انتساب جرم به دیگری:
ماده ۶۹۷ قانون تعزیرات به طور کلی از انتساب جرم به دیگری سخن گفته است.برای جلوگیری از گستردگی بیش از حد دامنه جرم افتر بهتر بود که قانون گذار ویژگیهایی را برای جرایم مورد مثل اینکه برای محکوم شدن کسی به جرم افترا جرایم مورد انتساب باید مستجب حد یا قصاص بوده یا مجازات قانونی مقرر برای آنها از میزان خاص بیشتر باشد با وضعیت فعلی قانون ظاهرا حتی اگر کسی ارتکاب جرم سبکی مثل جرایم راهنمایی رانندگی را به دیگری نسبت دهد مفتری محسوب و مشمول ماده ۶۹۷ میشود.
در هر حال تردیدی وجود ندارد که فعل یا ترک فعل مورد انتساب باید طبق قوانین موجود در زمان اسناد جرم محسوب شود بنابراین جرم انگاری یا جرم زدایی لاحق از اهمیت برخوردار نمیباشدبه علاوه نسبت دادن اعمالی که جرم نبوده بلکه خلاف شر یا حتی مستوجب تعقیب انتظامی و اداری باشد موجب محکوم شدن مرتکب به استناد ماده ۶۹۷ نمیشود.
✔نکته: باید توجه که با توجه به استفاده از واژه کسی در ماده ۶۹۷ قربانی این جرم هم مثل جرم توهین تنها اشخاص حقیقی میباشند و نمیتوان اشخاص حقوقی را قربانی وبزه دیده این جرم دانست. دلیل دیگری برای استفاده از واژه کسی در ماده ۶۹۷ این برداشت را تقویت میکند این است که در افترا ارتکاب جرم نسبت داده میشود و ارتکاب جرم از سوی اشخاص حقوقی پدیدهای نادر میباشد که در اکثر نظامهای کیفری دنیا از جمله در حقوق ایران چندان شناخته شده نیست بنا به همین دلایل و نیز با توجه به نوع مجازات پیش بینی شده در ماده ۶۹۷ یعنی حبس و شلاق مرتکب به جرم افترا نیز فقط اشخاص حقیقی میباشند و نمیتوان اشخاص حقوقی مثل شرکتها موسسات دولت و نظایر آنها را بر اساس ماده ۶۹۷ به عنوان مفتری محکوم کرد مگر آنکه شرایط مذکور در ماده ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ محقق گردد یعنی نماینده قانونی شخص حقوقی به نام یا در راستای منافع آن مرتکب جرم شود.
✔نکته : توجه به لزوم انتساب جرم به شخص دیگر در صورتی که ارتکاب جرم مورد استناد طبق قانون از سوی فرد مورد اتهام غیر ممکن باشد مرتکب را حتی در صورت جهل به این موضوع نمیتوان مفتری دانست بنابراین کسی که نمیداند جرم ارتشا و اختلاس تنها از سوی کارکنان دولت قابل انکار هستند و یک کارمند بخش خصوصی را به ارتکاب یکی از این دو جرم متهم میکند مرتکب جرم افترا نخواهد شد ولی ممکن است به جرم توهین محکوم شود.
• صراحت در انتساب :
همانطور که در مورد توهین ساده نیز اینطور میباشد برای تحقق جرم افترا نیز صراحت ماده ۶۹۷ صراحت انتساب شرط است. یعنی مرتکب باید (امری را صریحا نسبت دهد که مطابق قانون آن امر جرم محسوب میشود.) البته لازم نیست که مرتکب مشخصات دقیق جرمی را که ارتکاب آن را به دیگری نسبت میدهد تعیین کند بلکه همین که صراحتاً اظهار دارد که وی مثلاً دزدی کرده یا کسی را به قتل رسانده یا ترک نفقه کرده یا به اختلاس و خیانت در امانت مرتکب شده و یا حتی بدون ذکر زمان خاص رفتاری را به دیگری نسبت دهد که جرم خاصی را به ذهن متبادر می کند کافی است
در جرم افترا نیز مثل توهین،ارتجالی و ابتدایی بودن انتصاب جرم ضرورتی ندارد بنابراین هرگاه دو نفر ارتکاب جرمی را به صراحت به یکدیگر نسبت دهند هر دو مفتری محسوب میشوند با توجه به اینکه شروع با کدام یک بوده است.البته در چنین موردی نفر دوم میتواند به استناد گفتار تحریک آمیز نفر اول و به موجب بند پ ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی از تخفیف مجازات برخوردار شود.در این مورد نباید ناگفته گذاشت که با توجه به اینکه جرم افترا به موجب ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی جرم قابل گذشته است در صورتی که دو نفر نسبت به یکدیگر مرتکب جرم اختراع شوند در عمل چارهای جز گذشته از یکدیگر برای فرار از مسئولیت
. ناتوانی از اثبات صحت ادعا :
هرگاه مرتکب بتواند درستی نظر خود را در مورد ارتکاب جرمی از سوی شخص مورد اتهام به اثبات برساند وی به عنوان مفتری قابل مجازات نخواهد بود در نتیجه حتی در مواردی که جرم مورد اتهام بنا به دلایلی مثل شمول مرور زمان یا عفو عمومی یا عدم شکایت مدعی خصوصی در یک جرم دارای ماهیت خصوصی و نظایر آنها در محاکم قضایی غیر قابل رسیدگی و مجازات است،باز باید همان مرجع رسیدگی کننده به اتهام افترا صرفاً از باب تعیین صحت انتساب مجرمانه و نه از باب تعیین قربانی افترا به موضوع رسیدگی بر اساس یافتههای خود نسبت به جرم افترا اعلام رای کند بدین ترتیب علاوه بر اینکه در افترا برخلاف توهین صراحتاً ارتکاب جرم به دیگری نسبت داده میشود.
تفاوت دیگری که بین افترا و توهین وجود دارد این است که در توهین اثبات صحت آنچه به طرف مقابل نسبت داده شده است رافع مسئولیت کیفری مرتکب نخواهد بود بنابراین کسی که دیگری را احمق کودن یا نادان خطاب میکند نمیتواند به استناد بهره هوشی پایین طرف مقابل از مسئولیت کیفری ناشی از توهین بگریزد.
باید به یاد داشت جرم افترا از زمره جرایم مادی صرف و یا جرایم غیر عمدی نمیباشد و وجود سوء نیت برای محکوم کردن مرتکب لازم است یعنی مفتری باید (عمد در انتساب نادرست عمل مجرمانه) به طرف مقابل داشته باشد.به عبارت دیگر مفتری باید:
• نسبت دادن را عامدانه انجام دهد :
نه اینکه مثلاً در حالت مستی خواب یا بیهوشی کلمات افترا آمیزی را بر زبان آورد سم به جرم بودن نسبتی که به قانون به قربانی میدهد آگاه باشد.بنابراین اگر کسی از جرم بودن ترک انفاق ناآگاه است دیگری را به نفقه دادن به افراد واجب النفقه متهم کند مرتکب جرم افترا نمیشود .
• به جرم بودن نسبتی که به قربانی می دهد آگاه باشد.
•باید از دروغ بستن نسبتی که به دیگری میدهد آگاه باشد :
پس هرگاه وی به اشتباه تصور کند که دیگری مرتکب جرم شده و در نتیجه به وی نسبتهر مشتری محسوب نخواهد شداز سوی دیگر وجود سوء نیت خاص در مرتکب مثلاً قصد بی آبرو کردن و هتک حیثیت طرف مقابل ضروری نیست و با وجود سه شرط پیش بینی شده جرم افترا محقق میشود.
افترا عملی چیست؟
گاه ممکن است کسی به جای آنکه سخن افترا آمیزی علیه دیگری بر زبان آورد یا مطلب افترا آمیزی را علیه وی منتشر نماید با گذشتن ادوات و اشیا اتهام آور نزد وی او را در مظان اتهام قرار دهد تاثیر منفی این کار بر آبرو و حیثیت قربانی بیش از افترای ساده است و بنابراین مجازات سنگینتری نیز برای آن پیش بینی شده به موجب ماده ۶۹۹ قانون تعزیرات:(هر کس عالماً عامدا به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم و اشیایی را که نزد یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام و میگردد،بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به اوست بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید و در اثر این عمل شخص مجبور تعقیب گردد پس از صدور قرار منع تعقیببرائت قطعی آن شخص به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود.) با توجه به ماده ۶۹۹ عناصر مادی و روانی اختراع عملی به شرح زیر است:
• عنصر مادی :
عنصر مادی جرم از سه بخش تشکیل میشوند که عبارتند از رفتار فیزیکی مرتکب که گاه به شکل مثبت و گاه به شکل ترک فعل میباشد،مجموعه شرایط اوضاع و احوالی که وجود یا فقدان آنها از نظر مقنن برای تحقق جرم مورد نظر ضروری است و نتیجه حاصل از رفتار مرتکب که در جرایم مقید ضروری است.این سه پخش عنصر مادی را به تفکیک مورد بررسی قرار میدهیم.
الف)رفتار فیزیکی :
رفتار مرتکب در افترا عملی به شکل یکی از افعال مثبت گذاردن،مخفی کردن و متعلق به قلمداد نمودن است منظور از گذاردانآلات و ادوات جرم یا اشیا اتهام آورد و منزل محل کسب جیب یا اشیا متعلق به دیگری آن است که اموال منقولی مثل اموال مسروقه چاقویی که در جریان قتل مورد استفاده قرار گرفته،سلاح غیر مجاز،مشروبات الکلی،مواد مخدر،ابزار جاسوسی،لباسهای قربانی تجاوز جنسی و یا جسد مقتول در محلهای مورد اشاره گذاشته شود. نباید عبارت اشیای متعلق به دیگری را محدود به اشیایی کرد که در تعلق مالکانه دیگری قرار دارد بلکه صرف تعلق عرفی کافی است.مخفی کردن اخص از گذاردن و توام با پنهان کاری است. متعلق به دیگری قلمداد کردن عبارت از آن است که شخص بدون گذاردن یا مخفی کردن اموال در جایی آنها را متعلق به دیگری قلمداد کند.در صورت شرایط دیگر مرتکب این جرم خواهد شد در اینجا نیز منظور از تعلق داشتن تعلق عرفی است در نتیجه در مثال بالا نباید به استناد اینکه مواد مخدر مال محسوب نشده و نمیتوان آن را در تعلق مالکانه کسی دانست از محکوم کردن متهم به ارتکاب جرم افترا خودداری کرد در ضمن به نظر میرسد که متعلق به دیگری قلمداد کردن برخلاف گذاشتن و مخفی کردن نسبت به اموال غیرمنقول نیز صادر میکند مثل اینکه کسی با تخریب یک اثر تاریخی ثبت شده آن را متعلق به دیگری قلمداد کند تا شخص بر اساس ماده ۵۵۸ قانون تعزیرات تحت تعقیب قرار گیرد.
ب)شرایط و اوضاع و احوال :
اولین شرطی که برای تحقق جرم افترا عملی ضروری است احراز ماهیت اتهام آور اشیا و آلات ادواتی است که در منزل محل کسب،جیب یا اشیای متعلق به دیگری گذاشته شده یا پنهان میشوند و یا متعلق به او قلمداد میگردن، هرگاه ماهیت آن اشیا و آلات به گونهای نباشد که بتواند باعث توجیه اتهام کیفری به طرف مقابل شود بلکه برای مثال صرفاً باعث بدنامی یا ایجاد بدبینی در مردم نسبت به وی گردد این جرم محقق نمیشود.شرط دوم آن است که عمل مرتکب باید بدون اطلاع طرف مقابل باشد بنابراین کسی که عالماً اموال مسروقه را از سارق پذیرفته و بعد تحت عنوان سرقت آن اموال تغییر قرار میگیرد نمیتواند ارتکاب نمیتواند مدعی ارتکاب جرم اختراع عملی علیه خود شود با علم و اطلاع اشیا و آلات و ادواتی را از دیگری میپذیرد بدون اینکه از ماهیت اتهام آور آنها مطلع باشد.در همین جا لازم به ذکر است که علی رغم به کاربرده شدن واژههای جمع آلات ادوات و شدن ماده ۶۹۹ نیازی به این نیست که حتماً از چند شی یا حالت اتهام آور استفاده شود یک فقره هم کفایت میکند.
ج)نتیجه حاصله :
افترای عملی یک جرم مقید است و بنا به تصریح ماده ۶۹۹ باید طرف مورد افترا در نتیجه اقدامات مرتکب تحت تعقیب کیفری قرار گیرد و تعقیب وی منتهی به صدور قرار منع تعقیب یا رای برائت قطعی شود تنها پس از حصول این نتیجه میتوان به تعقیب شخص مفتری پرداخت.
• عنصر روانی :
برای تحقق جرم افترای عملی وجود سوء نیت ضروری است مرتکب بنا به تصریح ماده ۶۹۹ باید عمل خود را عالماً آمدن به قصد متهم نمودن دیگری انجام دهد بنابراین وی باید اولاً در انجام فعل خود عامدانه و قاصدانه عمل کند نه اینکه تحت تاثیر مواد مخدر مشروبات الکلی یا هیپنوتیزم یا در حال خواب و بیهوشی اقدام افترا آمیز خود را مرتکب شده باشد.ثانیا با توجه به قید عالما در این ماده مرتکب باید از ماهیت اتهام آور اشیا و آلات و ادوات مورد بحث آگاه باشد یعنی از سوء نیت خاص برخوردار باشد و قصدش متهم نمودن دیگری باشد بنابراین اگر قاتلی در حال فرار از دست ماموران چاقویی را که برای قتل استفاده کرده است داخل خانه پرتاب کند به دلیل فقدان سوئینت خاص تحت عنوان افترای عملی قابل تعقیب نخواهد بود.
لازم به ذکر است ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی جرم افترای عملی موضوع ماده ۶۹۹ نیز مثل جرم افترای موضوع ماده ۶۹۷ از جمله جرایم دارای ماهیت خصوصی و قابل گذشت است درباره افترای عملی هم برخی از مصادیق خاص آن در قوانین متفرقه جرمانگاری کند که از جمله آن میتوان از ماده ۲۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۷۶ اصلاحیه ۱۳۸۹ نام برد(هرکس به قصد متهم کردن دیگری مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیر دارویی و یا آلات و ادوات استعمال آن را در محلی قرار دهد به حداکثر مجازات همان جرم محکوم خواهد شد.)
مجازات جرم افترا در قانون جدید چیست؟
بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، مصوب هزار و سیصد و نود و نه، همچنین، بر اساس قانون مجازات اسلامی جدید که مصوب سال هزار و سیصد و نود و دو بوده و برخی از مواد آن، نیز در سال 99، بعد از تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، اصلاح شده اند، مجازات حبس برخی از جرایم قانون مجازات اسلامی، دچار تغییر و کاهش شدند که حکم مجازات جرم افترا یا تهمت زدن، در افترای عملی نیز یکی از آن ها بود.
ماده 699 قانون مجازات اسلامی جدید، با در نظر گرفتن قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، مجازات افترای عملی را حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه یا شلاق تا 74 ضربه می داند و ماده 697 همین قانون، با در نظر گرفتن قانون کاهش، مجازات افترای قولی را جز در مواردی که افترا، موجب حد بوده، جزای نقدی بیشتر از 6 میلیون تومان تا 24 میلیون تومان مقرر کرده است.
مجازات جرم نشر افتراء چیست؟
نشر افترا، یعنی، کسی، به دیگری، یک عمل مجرمانه را با نشر آن، از طریق روزنامه، جراید و فضای مجازی، نسبت دهد، بدون اینکه توان اثبات افترای خود را داشته باشد. در چنین مواردی، در صورت صدور حکم برائت شخصی که به او، افترا زده شده، قانون گذار، مجازات جرم نشر افترا را پیش بینی کرده است.
مجازات جرم نشر افتراء، براساس قانون مجازات اسلامی جدید، مصوب هزار و سیصد و نود و دو و اصلاحات آن، در سال 99، جزای نقدی درجه شش که معادل 6 تا 24 میلیون تومان است یا حد، در مواردی که افترای زده شده، موجب حد باشد، است.
جهت کسب اطلاع از مجازات جرم نشر اکاذیب که در بسیاری موارد، با جرم نشر افترا، اشتباه گرفته می شود، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید مقاله، آمده است، به علاقه مندان این موضوع، توصیه می شود.
حکم مجازات جرم افترا در قانون مجازات اسلامی:
ماده قانونی حکم مجازات افتراء در قانون مجازات اسلامی، ماده 697 این قانون که در بخش تعزیرات آن، آمده، می باشد. این ماده، در پاسخ به این پرسش که حکم مجازات جرم افتراء چیست؟ مقرر می دارد: مرتکب افترا “….، جز در مواردی که موجب حد است، به جزای نقدی درجه شش، محکوم خواهد شد.” بر اساس این ماده، حکم مجازات تهمت زدن به همسر یا افترا به هر شخص دیگری، در مواردی که حد نداشته باشد، جزای نقدی درجه شش، یعنی، جزای نقدی بیش از 6 میلیون تومان تا 24 میلیون تومان است.
مجازات جرم افترای عملی در قانون مجازات اسلامی نیز در قسمت آخر ماده 699 این قانون، پیش بینی شده است. این ماده، در خصوص مجازات این جرم، مقرر می دارد: “…، پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی متهم، شخص مرتکب، به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه و یا تا 74 ضربه شلاق، محکوم می شود. “
بر اساس این ماده، مجازات جرم افترای عملی، حبس سه ماه تا یک سال شش ماه و یا تا 74 ضربه شلاق، خواهد بود که البته، میزان مجازات حبس این جرم، قبل از تصویب قانون کاهش حبس مجازات تعزیری، شش ماه تا سه سال بود، اما، به موجب این قانون و تبصره ماده 11 آن، در حداقل و حداکثر، به نصف، تقلیل یافت.
توهین چیست؟
توهین در لغت به معنی سست کردن، خفیف کردن و خوار کردن است.
توهین و فحاشی نه تنها در قانون جرم شناخته شده است که در قرآن و احادیث و روایات بسیار مذموم است و از لحاظ اخلاقی و عرفی بسیار ناپسند می باشد.
انواع توهین؟
• توهین ساده
• توهین مشدده
توهین ساده هر عملی از قبیل فحاشی به کار بردن الفاظ رکیک به شکل گفتار کردار، نوشتار مثل پیامک یا ایمیل و حتی اشارات مختلف و غیرمتعارف دست یا چشم به طور کلی هر عملی که با توجه به شرایط و اوضاع و احوال و فرهنگ یا موقعیت شخص مخاطب تحقیر محسوب شود جزءتوهین می باشد.
بعضی مواقع توهین در قالب عدم انجام یک رفتار جلوه می کند ولی طبق قانون حتماً باید عمل توهین با اتکا به یک رفتار مثبت انجام شود به طور مثال سلام ندادن به عمد هرچند شاید نسبت به جایگاه شخص مخاطب توهین قلمداد شود ولی از نظر کیفری جرم محسوب نمیشود.
توهین مشدد خود چند زیرمجموعه دارد، اما به طور کلی شامل اهانت هایی است که در آن برای فرد گناهکار مجازات سنگین تری در نظر میگیرند.
توهین مشدد چیست؟
در بعضی موارد جرم توهین، ساده محسوب نمی شود و در صورت داشتن شرایطی قانون گذار مجازات آن را تشدید کرده است .
• توهین به مقدسات اسلام:
در مادهی ۵۱۳ قانون تعزیرات بیان شده که اگر شخصی به مقدسات اسلام یا یکی از پیامبران عظیمالشأن (ع) یا ائمه اطهار (ع) و یا حضرت فاطمه زهرا (س) توهین کند، درصورتیکه شامل حکم سابالنبی شود (توهین به پیامبر)، اعدام و درغیراینصورت به یک تا پنج سال حبس محکوم می شود. در این ماده منظور از مقدسات، تمام آن اشخاص و مکان هایی است که در دین قداست خاصی دارند و محترم شمرده می شوند. در مورد عبارت «عظیمالشأن» منظور صرفاً پیامبران اولوالعزم نیست، بلکه شامل تمام پیامبران می شود.
• توهین به رهبری فعلی و قبلی:
قبل از انقلاب اسلامی، توهین به رئیس حکومت یعنی شاه مجازاتی بین سه ماه تا سه سال حبس داشت که پس از انقلاب این حکم دربارهی رهبر به عنوان رئیس حکومت منسوخ شد، ولی حکم توهین به مقامات دولتی و حتی مقامات سیاسی خارجی در قانون پیشبینی شده بود.
البته در قانون مطبوعات مصوب سال ۱۳۶۴ حکمی دربارهی توهین آورده شده بود که بهطور خلاصه بیان میکرد: نشریه ای که به رهبر یا شورای رهبری اهانت کنند، پروانه اش لغو و مدیرمسئول و نویسندهی مطلب به محاکم صالحه معرفی و مجازات می شوند.
این ماده، مجازات مشخصی را برای خاطیان درنظر نگرفته بود، ولی سرانجام در سال ۱۳۷۵ این خلأ جبران شد و مادهی ۵۱۴ تعزیرات حکم کرد که توهین به مقام رهبری حبس شش ماه تا دو ساله دارد.
در این ماده، برای اینکه شأن شخص اول مملکت حفظ شود، هر نوع توهینی را شامل می شود که این موضوع دربارهی مقامات پایین تر صدق نمی کند. البته اگر شخص در حالت نامتعادل روحی (مثل مستی یا هیپنوتیزم یا موارد اینچنینی) باشد یا اینکه جایگاه طرف مقابل را نداند، این ماده در مورد وی صدق نمی کند.
• توهین به سایر مقامات دولتی ایران:
مادهی ۶۰۹ قانون تعزیرات بیان می کند که اگر شخصی به رؤسای سه قوه، وزرا، یکی از نمایندگان مجلس و بهطور کلی به یکی از کارکنان دولتی ایران درحین انجام وظیفه اهانت کند، مشمول سه تا شش ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق و یا پرداخت پنجاه هزار تا یک میلیون ریال وجه نقد است. در توضیح این ماده باید گفت، مثلا اگر شخصی جلوی منزل قاضیای، به دلیل پروندهی قضایی به او توهین کند، شخص اهانتکننده شامل قانون فوق است. البته باز هم اگر اهانت کننده از مقام قربانی اطلاع نداشته باشد، مادهی مذکور بر وی جاری نمیشود و قربانی می تواند بهصورت خصوصی از وی شکایت کند.
• توهین به مقامات سیاسی خارجی:
مادهی ۵۱۷ قانون تعزیرات پیشبینی کرده که اگر شخصی به یک مقام سیاسی خارجی که در خاک ایران است، اهانتی کند، به یک تا سه ماه حبس محکوم خواهد شد؛ البته به این شرط که آن کشور هم دربارهی مقامات ایرانی نیز چنین قانونی داشته باشد. درغیراینصورت، توهین به مقامات آن کشور جرم محسوب نمیشود.
توهین و فحاشی در قانون مجازات اسلامی:
در قانون مجازات اسلامی در فصل پانزدهم تعزیرات و مجازات های بازدارنده تحت عنوان «هتک حرمت اشخاص» به موضوع توهین و فحاشی پرداخته شده است.
بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی: «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاط رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.»
چه رفتارهایی توهین تلقی می شود؟
• توهین می تواند با هر شکل و وسیله ای اتفاق بیفتد. به شکل گفتار، رفتار، نوشتار و حتی با اشارات دست و چشم. و یا به وسیله ارسال پیامک، ایمیل یا تلفن.
• شاید فحاشی و استعمال الفاظ رکیک نمونه بارز توهین باشد، اما گاهی رفتارها و گفتارهای دیگری بنا به شرایط در زمره ی جرم توهین قرار می گیرد و مشمول مجازات و کیفر خواهد بود.
نکات مهم جرم توهین:
• توهین میتواند به هر وسیله یا طریق صورت پذیرد.
• توهین مطابق ماده 104 قانون اخیرالذکر جرم قابل گذشت است و با گذشت شاکی تعقیب جرم متوقف میشود.
• رفتار مرتکب باید موهون باشد و صرف بلند داد زدن و گفتن حرف های تند و پرخاشگرانه توهین محسوب نمیشود.
• توهین ممکن است به صورت توهین ساده یا توهین مشدد رخ دهد.
• توهین بسته به آنکه مفهوم ناموسی داشته باشد یا نه و یا اینکه نسبت دادن صفت یا عمل ناشایست به طرف باشد یا نسبت دادن جرم میتواند مصداق جرم دیگری مثل قذف یا افتراء باشد بنابراین مضمون آن ممکن است عمل را از عنوان مجرمانه توهین خارج سازد.
• فحاشی و توهین را شاید در عرف بتوان با مسامحه مترادف دانست اما در عالم حقوق از باب ضرورت تفسیر عرفی قوانین کیفری ضرورتاً منشا توهین فقط فحاشی نیست.مثلا واژه ی بی هویت یا بی اصل و نسب یا بی خانواده شاید فحش نباشد ولی توهین هست!
شرایط تحقق جرم توهین:
• موهن بودن رفتار
توهین حتما باید رفتار یا الفاظ توهین آمیز باشد و رفتار یا کلامی که صرفا خلاف ادب باشد مانند خشونت یا صحبت با داد و فریاد، جرم توهین نیست بلکه صرفا بی ادبی می باشد.
• وجود مخاطب معین
به این معنا که توهین باید به شخص دیگری شده باشد؛ توهین به خویش، جرم محسوب نمی گردد و همچنین مصداق توهین باید حتما مشخص باشد. برای مثال توهین به یک گروه کلی جرم توهین نیست. برای مثال اگر بگوییم همه دانشجویان حقوق کم سواد و احمق هستند توهین محسوب نمی شود اما اگر بگوییم دانشجویان حقوق کارشناسی ارشد گروه ب، ورودی سال …… دانشگاه ازاد …… شهر ….. احمق و بی سواد هستند، نسبت به آن ها جرم توهین محقق گشته است.
•حقیقی بودن مخاطب
• در قید حیات بودن مخاطب
توهین به مردگان، جرم توهین محسوب نمی گردد مگر در موارد خاص که قانون به طور اختصاصی ذکر کرده است اما اگر توهین به شخصی که فوت شده؛ عرفا توهین به بازماندگان آن شخص باشد، جرم توهین وافترا نسبت به بازماندگان محقق می گردد.
• صریح بودن
تفسیر الفاظ یا حرکات موجب تحقق جرم نمی شود بلکه توهین تنها با حرکات و الفاظ صریح محقق می گردد.
•حضوری یا علنی بودن
نیازی نیست هر دو شرط حضوری و علنی بودن با هم وجود داشته باشد، حتی اگر یکی از آن ها (حضوری یا علنی بودن) محقق گردد جرم تحقق می یابد؛ علنی بودن به این معنا که در حضور شخص ثالثی توهین محقق شود و یا این که در مکان عمومی توهین اتفاق بیفتد حتی اگر در آن لحظه هیچ شخصی در آن مکان نباشد. منظور از حضوری بودن این است که شخصی که مورد توهین قرار گرفته، الفاظ توهین آمیز را بشنود و یا حرکات توهین آمیز را ببیند .
✔نکته: چنانچه شخصی که مورد توهین قرار گرفته است به هر طریقی از جمله دوربین مداربسته، ایمیل، پیامک، تلفن و …. حرکات یا نوشته های توهین آمیز را ببیند یا بشنود، توهین حضوری محسوب می گردد.
اثبات جرم توهین و فحاشی:
طبق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی در مورد راه های اثبات جرم: «ادله ی اثبات جرم عبارت است از اقرار، شهادت، علم قاضی و قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی.»
از مهمترین مواردی که به اثبات جرم کمک می کند، شهادت شهود است.
اگر در هنگام وقوع توهین افرادی حضور داشته اند که می توانند با قطعیت اتفاقات پیش آمده را نزد قاضی و در دادگاه شرح دهند، می توان از گواه آن ها در اثبات جرم توهین و فحاشی استفاده نمود.
علم قاضی از دیگر موارد تاثیرگذار در اثبات جرم است.
می توان از مدارک و مستندات محکمه پسندی که موجود است ، در جهت افزایش آگاهی علم قاضی سود برد. مواردی همچون تحقیقات محلی، اظهارات مطلع و گزارش ضابطان از این نوع مدارک است.
همچنین فیلم، عکس، صوت، پیامک، چت، اسکرین شات و مواردی از این دست دلیل قطعی نیستند. اما می توان آن ها را به عنوان اماره (کمک به علم قاضی) به دادگاه ارائه نمود.
مجازات جرم توهین ساده چیست؟
طبق قانون اصلاحیه جدید مصوب سال ۱۳۹۹ توهین ساده تبدیل به جزای نقدی درجه ۶ گردیده است.
مجازات جرم توهین و جرائم مشابه آن:
• اگر توهین ساده باشد طبق ماده 608 قانون مجازات اسلامی: ( شلاق تا 74 ضربه – 50 هزار تا 1 میلیون ریال جزای نقدی)
• اگر توهین مشدد باشد (مواد 513 تا 517 قانون مجازات اسلامی )
(ماده 609 قانون مجازات اسلامی) :
• توهین به رهبری (6 ماه تا 2 سال حبس و غیرقابل گذشت) ماده 514
• توهین به مقامات دولتی حین انجام وظیفه و با توجه به سمت آنها (3 تا 6 ماه حبس – یا مجازات توهین ساده) ماده 609
• توهین به مقامات سیاسی خارجی (1.علنی باشد 2. در آن کشور جرم باشد 3. طرف شکایت کند ) – ( 1 تا 3 ماه حبس ) ماده 517
• توهین به مقدسات و انبیاء و ائمه و حضرت فاطمه (1 تا 5 سال حبس) ماده 513
اگر سب النبی باشد (اعدام)
•قذف : (ماده 245 تا 261 قانون مجازات اسلامی) اگر توهین دارای مضامین ناموسی و نسبت دادن زنا یا لواط به شخص باشد حد آن 80 ضربه شلاق است .
•سب النبی: (ماده 262 قانون مجازات اسلامی ) دشنام دادن یا قذف پیامبران مستوجب اعدام است. (قذف ائمه و حضرت فاطمه (س) در حکم آن است)
•افترا :(ماده 697 قانون مجازات اسلامی) زمانیکه به دیگری جرمی را نسبت دهند که قابل اثبات نباشد افتراء رخ داده است و لزوما باید نسبت دادن جرم مطرح شود.
قذف و حد قذف چیست؟
در متن ماده ۶۰۸ در مورد توهین و فحاشی دیدیم که اشاره نموده بود اگر توهین موجب حد قذف نباشد، مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد شد. اما قذف یعنی چه؟ و حد قذف به چه معناست؟
قذف در لغت به معنی «تهمت و افترا بستن است» و در اصطلاح طبق ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی، «قذف یعنی نسبت دادن زنا یا لواط به یک نفر.» طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی مجازات قذف ۸۰ ضربه شلاق میباشد. از آن جا که میزان مجازات قذف به طور صریح در قرآن کریم تعیین شده به آن حد قذف میگویند.
تفاوت توهین و افترا چیست؟
افترا در واقع منتسب کردن یک عملی به فرد مقابل است که در واقع آن عمل نسبت داده شده جرم محسوب میشود به طور مثال اگر شخصی به طرف مقابل که به وی توهین شده عنوان یا برچسب جزایی نیز چسبانده باشد افترا محقق میشود.
برای تحقق جرم افترا چند شرط لازم است :
اول اینکه جرمی به طرف مقابل انتصاب داده شود پس اگر به شخصی صرفا توهین شود عمل افترا محسوب نمی شود.
دوم اینکه به صراحت یک جرم را به دیگری نسبت به دهد مثلاً کلاهبردار و اگر از واژههای کلی مثل جانی یا بزهکار یا مجرم استفاده شود جرم افترا تحقق پیدا نمیکند.
سوم اینکه نسبت دهنده جرم یا مفتری نتواند جرمی را که به شخص نسبت داده را ثابت کند.
البته افترا به دو نوع افتراء لفظی و افترا عملی تقسیم میشود در افترای عملی شخص مثلاً با جاسازی مواد مخدر در منزل فرد مورد نظر سعی میکند وی را به عنوان بزهکار مواد مخدر معرفی کند. اما در توهین صرفاً یک رفتار توهینآمیز و تحقیرکننده به شخص داده میشود. که به تبع مجازات هر یک از جرایم متفاوت می باشد.
سوالات متداول❔
▪️جرم افترا چیست؟
▪️مجازات جرم افترای قولی بر اساس قانون جدید چیست؟
▪️مجازات افترا با مانور متقلبانه چیست؟
⚖
جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت
وکیل رضا بهروز
با ما در تماس باشید09128892520📞